Denne skolen bytter ut bøkene med lek

Lærer fysikk. Bård Kristian, Jan-Fredrick og Sander dramatiserer en bil med knuste ruter.

Lærer fysikk. Bård Kristian, Jan-Fredrick og Sander dramatiserer en bil med knuste ruter. Foto:

Artikkelen er over 3 år gammel
DEL

Med papir, fargestifter og dramatisering skal denne gjengen med elever lære pensum på en kreativ måte.

Gulvet i klasserommet er kledd i meterlangt kraftpapir, og fargestiftene ligger strødd rundt elever og lærere. Midt oppå papiret ligger Sander med spredte bein og armer mens klassekamerat Jan-Fredrick tegner omrisset.

– Dette er kjempeartig, og vi er i mye mer aktivitet nå enn til vanlig, sier guttene.

– Vi lærer mye mer ved å leke enn å sitte og lese pensum fra en bok, tilføyer Maria.

8. klasse ved Straumen skole er delt opp i små grupper som skal lage seg en karakter hver. Gjennom karakterene skal elevene lære om begrepene gjennomsnittsfart, akselerasjon og momentanfart.

– Dette er et opplegg som skal lære både elever og oss lærere å bli mer variert, konkret og kreativ i undervisningen, sier kontaktlærer Kato Grønli.

Husker bedre

Undervisningsmetoden kommer egentlig fra England, men har i senere tid blitt videreutviklet til «Write an science opera» (WASO).

– Ut fra et langt pensum i for eksempel naturfag kan man velge et tema og bruke kreative metoder som dramatisering i undervisningen. I dag har vi valgt tema fart, sier høyskolelektor i drama Kirsti Aksnes ved Høgskolen i Stord/Haugesund.

– Målet er at elevene skal gjøre alt selv og utvikle en egenskap som gjør at de husker pensum på en bedre måte, sier hun.

Nytt prosjekt

Ifølge prosjektleder Oded Ben-Horin er WASO et europeisk samarbeidsprosjekt som hadde sin oppstart for tre år siden.

– Det er et ganske nytt prosjekt hvor vi prøver å finne optimale måter å undervise og å lære på, sier han.

Ben-Horin sier læringsmetoden kan knyttes til mange fag, blant annet matte.

– Jeg har vært sammen med elever fra 3. klasse hvor vi laget en operaforestilling om gangetabellen. Jeg tror elevene synes det er både gøy og lærerikt, sier han.

For tiden jobber han med en doktorgrad om denne måten å undervise på.

– Jeg synes dette er et spennende og engasjerende prosjekt både for meg og elevene. Etter hvert skal vi evaluere og vise at det har potensialer på flere områder, sier han.

Nasjonal satsing

Og rektor Arve Antonsen ved Straumen skole er fornøyd med kursingen.

– Da vi ble tilbudt et slikt undervisningsprogram måtte vi selvsagt hoppe på og takke ja.

Undervisningen er med på å legge til rette for en praktisk og relevant opplæring, og er helt i tråd med nasjonal satsing i naturfag, sier han fornøyd.

Artikkeltags