Denne gulltorsken skaffet dem en Sølvfisk

I fotballscenen i filmen ligger Sivert og holder i torsken.

I fotballscenen i filmen ligger Sivert og holder i torsken. Foto:

Artikkelen er over 4 år gammel
DEL

Lofoten/Lofotprodukt AS har vunnet hjerter landet over med sin humørfylte markedsføring. «Hold i torsken» vant sølv i den internasjonale reklamekonkurransen Epica og i norske Gullblyanten, og nå har reklamefilmen også blitt belønnet med Sølvfisken for januar.

Se videoen her:

- Verdig vinner

Juryen, som skal velge ut årets beste reklamefilmer, begrunner valget slik:

En nyskapende, morsom og relevant film fra Lofotprodukt. Humoren kjenner vi igjen i Norge fra Monty Python, Kirkevåg & Co og Eia, og her fungerer det godt i reklame også. Godt gjort å sitte i Oslo og lage reklame som også treffer nordlendingene. Dramatiseringen av produktfordelene fungerer godt og filmen vokser etter flere visninger. En relevant og verdig vinner av årets første Sølvfisk.

- En ære

Hos Lofoten jubles det over nok en pris. Sølvfisken henger høyt, og er et synlig bevis på at bransjen vurderer reklamefilmen som svært god.

- For oss er det en stor ære og anerkjennelse å motta Sølvfisken. Dette er en reklamekonkurranse som de fleste kjenner til gjennom det årlige Gullfisken-programmet på TV2. Vi gleder oss allerede til å være en av finalistene, og håper det norske folk er like glade i Hold i torsken-filmene som årets jury, og stemmer frem Lofoten, sier administrerende direktør Sigvald Rist.

Økning

Kjennskapen til merket har økt betydelig siden reklamefilmen ble vist for første gang i august 2013. På ett år har uhjulpet kjennskap til Lofoten gått fra 6% i januar 2013 til 30% i årets første måned.

- Vi valgte å tenke utradisjonelt og det ble utviklet en kreativ strategi som skulle sikre høy oppmerksomhet, noe som var viktig for å trenge gjennom gitt et begrenset budsjett. Samtidig bygger kommunikasjonsstrategien bro og forankrer merkets navn og identitet, produktenes grunnleggende egenskaper og assosiasjonene det skaper, sier markedssjef Camilla Beck Sætre.

Hun skryter av samarbeidet med Try reklamebyrå.

- Vi viste modighet, at vi tør å gå nye veier, samtidig som det var lett å like fordi det griper fatt i det unike ved merkevaren. På forhånd var vi faktisk mest usikre på hvordan nordlendingene skulle ta i mot reklamekonseptet, om de skulle føle seg stigmatisert og naive – der tok vi heldigvis feil, for nordpå har de virkelig trykket "Hold i torsken» kampanjen til sitt bryst, og Hold i torsken har blitt et uttrykk som stadig brukes.

Sterk vekst

Konseptet utvikles videre, og det er stadig nye kriser som søkes løst gjennom torskeholding. Det viktigste for bedriften er likevel salget, og også her har de hatt en sterk vekst. Alt i alt har investeringen i markedsføring det siste året vært en stor suksess for Lofoten-bedriften.

Innspillingen foregikk i Lofoten i april og mai i 2013, og alle som medvirker er vanlige mennesker som bor i Lofoten. Det var et bevisst valg ikke å benytte skuespillere, ettersom det var ønskelig å få frem ekte og naturlige mennesker, med ekte dialekter og glede over å kunne bistå lokalbedriften.

Totalt gikk det med 200 kg skrei under filmopptaket, som fant sted i Svolvær, Leknes, Henningsvær, Ballstad og Reine. 13 timer råmateriale har blitt til en langversjon på 90 sekunder, i tillegg til kortversjoner på 60, 40, 30 og 20 sekunder.

Artikkeltags