Da Karl byttet konto, ble det NAV-trøbbel

- Om jeg ikke hadde fått lånt disse pengene kunne jeg i verste fall gått påska i møte helt uten mat. Det vil vært et personlig krise for meg, sier Karl Larsen oppgitt til an.no

- Om jeg ikke hadde fått lånt disse pengene kunne jeg i verste fall gått påska i møte helt uten mat. Det vil vært et personlig krise for meg, sier Karl Larsen oppgitt til an.no Foto:

Artikkelen er over 4 år gammel

– Kontoen var tom.

DEL

Da Karl Larsen skulle sjekke kontoen sin på tirsdag, hvor trygdeutbetalingen fra NAV burde vært, fikk han sjokk.

– Kontoen var tom. Jeg ble veldig frustrert fordi jeg trengte penger til å overleve i påska, sier Larsen til an.no

Nordlandsbanken fusjonerte med DnB 1. september i 2010, på grunn av at sistnevnte ikke fikk lov til å eie og drive Nordlandsbanken som selvstendig bank av Finansdepartementet.

Det som derimot ikke var en del av fusjonen da, var de gamle kontoene. Selv om deres eiere nå var en del av DnB sine systemer, hadde de gamle kundene i Nordlandsbanken fortsatt sine gamle Nordlandsbanken-kontonummer i DnB.

Leverte skjema skriftlig hos NAV

31. mars i år var det derimot slutt. Alle kontoer som i sin tid tilhørte Nordlandsbanken, fikk nå nye kontonummer i DnB.

– Vi har varslet de det gjelder om denne endringen, både skriftlig og muntlig, om at de har fått nye kontonummer hos oss, sier kommunikasjonsrådgiver, Ellen Dokk Holm, i DnB til an.no

Allikevel har 54 ytelsesmottakere hos NAV hatt trøbbel med sine trygdeoverføringer. Det skyldes at Nav ikke har fått nødvendig kontoinformasjon i tide av sine brukere.

– Jeg fylte ut de aktuelle skjemaene hos NAV i Bodø 2. april, og fikk da beskjed om at behandlingstiden av skjemaet var på rundt en måned. Hvordan er det mulig at noen få tastetrykk skal ta så lang tid? spør uføretrygdede Larsen seg.

Han fikk melding fra DnB i slutten av mars om at den gamle Nordlandsbank-kontoen hans opphørte, og kunne derfor ikke levere kotonummeret på et tidligere tidspunkt til NAV. For å få endende til å møtes måtte Larsen låne penger når trygdeutbetalingen ikke kom inn på konto som normalt.

Har fortsatt ikke fått trygden

– Om jeg ikke hadde fått lånt disse pengene kunne jeg i verste fall gått påska i møte helt uten mat. Det vil vært et personlig krise for meg, sier han oppgitt til an.no

Som følge av kontotrøbbelet har NAV Pensjon fått 54 utbetalinger i retur i april. 32 av de kontonumrene det gjelder har kommet for sent inn i systemene, for å kunne kjøre ytelsene på ordinær måte. For disse brukerne er nye kontonummer nå registrert, og ytelsen er satt til utbetaling på deres nye kontoer.

NAV Pensjon regner med at pengene allerede skal stå på konto til de som gikk påska i møte med en klump i halsen.

– Jeg har ikke fått trygden foreløpig, men det lokale NAV-kontoret i Bodø har ordnet med krisetilskudd. Det fikk jeg i dag. Det er uansett for dårlig at jeg må bruke flere dager av påska på å styre med dette, sier han.

NAV: – Vi synes alltid det er leit når penger fra oss ikke kommer til avtalt tid

Selv om det nesten har løst seg for Karl Larsen er det i tillegg 22 personer NAV Pensjon ikke har mottatt nytt kontonummer fra i det hele tatt.

Når det gjelder disse brukerne er NAV helt avhengig av at de gir beskjed til sitt lokale NAV-kontor.

– Vi er kjent med at brukerne i 2013 fikk beskjed fra banken om at de skulle oppgi nytt bankkontonummer til sine kontakter. For dem som ikke har oppgitt nytt bankkontonummer til oss, har vi fått stønaden i retur sier avdelingsdirektør i NAV Økonomi Pensjon, Gunnar Sørensen og fortsetter:

– Nytt kontonummeret kan brukerne selv legge inn ved å gå inn på Din Pensjon på nav.no, eller fylle ut og sende inn skjema om nytt bankkontonummer til oss.

Avdelingsdirektøren kjenner ikke tl hvorfor behandlingen av skjemaet til Larsen har tatt så lang tid, men oppforderer alle som skal bytte utbetalingskonto, til å gjøre disse endringene selv på sidene til Din Pensjon.

Der vil slike endringer gå igjennom øyeblikkelig, noe det ikke gjør når en saksbehandler må inn i bildet, som i tilfellet til den uheldige Larsen.

– Vi synes alltid det er leit når penger fra oss ikke kommer til avtalt tid. Det raskeste og tryggeste er å bruke hjemmesidene våres, avslutter Sørensen i NAV til an.no

Artikkeltags