Slik går det med de ansatte etter storbrannen på Hunstadsenteret

Løsning: Bedriftene på Hunstadsenteret jobber med å finne løsninger for de ansatte. Foto: Alexander Kjønsø Karlsen

Løsning: Bedriftene på Hunstadsenteret jobber med å finne løsninger for de ansatte. Foto: Alexander Kjønsø Karlsen

Artikkelen er over 4 år gammel
DEL

Det skal ha ordnet seg for de fleste av de ansatte i de forskjellige butikkene på Hunstadsenteret etter brannen.

På Catch var det tre-fire ansatte. Alle disse ble permittert og mottar lønn.

– Vi venter på avklaring om hva som skjer videre med bygget. Vi ønsker å være representert i Bodø, men det vil nok ta noe tid før vi vet noe mer, sier Knut Kråkenes, daglig leder for Catch Bodø.

Andre avdelinger

De ansatte ved Jysk fikk tidlig tilbud om å jobbe ved kjedens andre avdelinger. Nå åpner butikken etter hvert en midlertidig avdeling på Burøya.

På Bodø bakeri var det sju ansatte. Disse er enten permitterte, i ferie eller omplassert til en av de andre avdelingene i byen.

– Vi har funnet løsninger for de aler feste. Vi vet ikke enda hva som skjer med senteret eller hvor lang tid det vil ta. Foreløpig har vi ingen alternative lokaler, sier Bjarne Mosås, daglig leder i Bodø bakeri.

Hos Nille har de ansatte blitt permittert.

– Vi har sendt inn papirer til Nav. Vi hadde seks ansatte hvorav noen var faste og noen jobbet som ekstrahjelp, sier Elin Johansen, lønningssjef hos Nille.

Flyttet

– Vi har fire-fem ansatte. Noen er i permisjon og noen avvikler ferie. Inntil videre er de fleste flyttet over til avdelingen i Glasshuset, sier fungerende salg- og driftsdirektør i Vitus apotekkjeden, Ken Tesaker.

De venter også på videre tilbakemelding. Tidligere har de bistått forsikringsselskapet med å rydde medisiner og personsensitive opplysninger.

– Vi vurderer om vi skal åpne en midlertidig avdeling, vi har flere alternativer for erstatningslokale. Det vil vi ta en beslutning på i august.

Kan vurdere nytt lokale

– Vi hadde tre ansatte i avdelingen på Hunstadsenteret. De er nå permitterte. Vi vet lite om varigheten enda, det har heller ikke kommet noe takst. Det er vanskelig å skulle finne et godt erstatningslokale i det området, men dukker det opp et lokale som er egnet kan vi vurdere det. Vi kommer tilbake, sier Harald Lorentzen, daglig leder i Bofisk.

Frisørsalongen Cous Cous var allerede oppe med ny salong dagen etter brannen og har nå flyttet inn i nye lokaler på Mørkved.

Ola Emil Heggset en av to eiere av Hunstadsenteret gjennom selskapet H2 Eiendom. Han vet fortsatt ikke hvor skadet bygget er.

– Det som nå skjer er at jobben med å kartlegge hvor store skader senteret har, starter. Vi forholder oss til forsikringsselskapet, sier han.

Artikkeltags