- Bodø fortjener å være mer enn en portal til Lofoten

Bodø i kveldslys

Bodø i kveldslys Foto:

Artikkelen er over 5 år gammel

National Geographic-journalist mener Bodø fortjener et bedre rykte.

DEL

National Geographic har tidligere omtalt Bodø som en av 20 byer man må besøke i 2013.

Arild Molstad har virkelig satt Bodø på kartet. Som journalist for National Geographic har han omtalt Bodø som ett av 20 steder man må besøke i 2013.

Bekymret.

Tirsdag holdt han foredrag for turistnæringen under medlemsmøtet til Visit Bodø. Han hadde kommet for å dele av sin erfaring om bærekraftig turisme.

– Jeg ønsker å fortelle om inntrykkene man sitter igjen med når man besøker Bodø. Hvilke trender kan man se internasjonalt som kan gi grunnlag for turisme også i Bodø, sier han.

I artikkelen han skrev valgte han bevisst ikke å skrive om sentrumsområdet. Han mener at alle de nye byggene som dukker opp i byen kan komme i veien for naturen rundt.

– Jeg er oppriktig bekymret for at fjorden og havet blir helt borte fra bybildet. Med all byggeaktiviteten er det vanskelig å danne seg et bilde av hvordan Bodø blir som en bydestinasjon, sier Molstad.

Frister ikke.

Han mener planene for sentrum ikke nødvendigvis er godt nok gjennomtenkt.

– Det høres flott ut med en promenade langs vannet. Men dersom du kommer hit som turist på vinteren, når vinden står på som mest, er det kanskje ikke en gåtur langs vannet som frister mest, forteller han.

Mye å by på.

– Bodø er mer enn en portal til Lofoten. Byen fortjener å være mer enn det. Det er viktig å vise hva Bodø har å by på. Det er fortsatt mye som er uoppdaget for turistene, sier Molstad.

Han forteller at målet må være å holde turistene litt lenger. Byen burde være en base for opplevelser, ikke bare et mellomstopp på veien til Lofoten.

– Vi er inne i en opplevelsesøkonomi. Det er ikke destinasjonen, men opplevelsene underveis som teller. Bodø er en portal til opplevelser i alle kompassretninger. Det vet turistene altfor lite om i dag, forklarer han.

Spennende Salten.

Molstad vil helst ikke dras inn i debatten rundt bruken av «Salten-regionen» som merkevare. Men han forteller at han har gjort seg et inntrykk som tilreisende.

– Salten høres ut som noe spennende. Jeg får lyst til å oppleve Salten. Men Salten og Bodø trenger hverandre.

Artikkeltags