Bodø er vind, fotball og fly

Artikkelen er over 14 år gammel

Velkommen til Bodø! Et forblåst og kaldt sted, med fotball og fly. Slik tenker nordmenn om Nordlands hovedstad.

DEL

De nevner ikke Moloen, ikke Saltstraumen, og ikke Kjerringøy. Bodø er tre ganger F: Fotball, Fly og Forblåst.

Det går fram av en landsomfattende spørreundersøkelse gjennomført av Norsk Gallup på oppdrag fra Team Bodø. «Hva forbinder du med Bodø?» var spørsmålet som ble stilt, og svarene viser også at nordmenn har et diffust bilde av byen. 12 prosent visste ingenting om Bodø og 30 prosent bare at Bodø er en by nord i landet.

Glasshuset.

Bodø er mest kjent for Bodø/Glimt, deretter kommer alt som har med fly og luftfart å gjøre og den tredje assosiasjonen er at Bodø er et kaldt og forblåst sted.

Høgskolen i Bodø, på vei til å bli universitet, er det ingen som kjenner til. Heller ikke Nordland Musikkfestuke.

– Vi ble ganske overrasket egentlig. Vi trodde at attraksjoner som Kjerringøy og Saltstraumen skulle slå tydelig ut. Men de slår ikke ut i det hele tatt. Faktisk er Glasshuset like kjent, sier prosjektleder Karl-Olav Hansen i Team Bodø.

Ikke så kjent?

– Hvorfor forbinder ikke folk mer med Bodø?

– Ikke godt å si. Vi velger å tro at det er sånn at Saltstraumen og Kjerringøy står på egne bein. Samtidig er det de attraksjonene som brukes mest i markedsføringen av Bodø.

Det kan være at man har vært utydelig og at de attraksjonene ikke er så kjent som vi liker å tro. Årlig er det 80.000 som besøker Saltstraumen. Det plasserer den på 15. plass på lista over landets best besøkte attraksjoner, sammen med Telemarkskanalen.

Taper terreng.

Å få folk til å besøke Bodø, betyr penger i kassa, derfor er det en utfordring å gjøre Bodø mer kjent og attraktiv. Men utviklingen går feil vei. De siste årene har Bodø tapt terreng i reiselivssammenheng. Både Tromsø, Narvik og Harstad tar markedsandeler på bekostning av Bodø.

Hvis Bodø hadde hatt samme reiselivsutvikling som Tromsø, ville byen hatt 30.000 flere årlige gjestedøgn, det tilsvarer 30 millioner kroner i omsetning, opplyser Hansen.

– Hva har Narvik og Harstad gjort som Bodø ikke har klart?

– De er i alle fall veldig flinke til å markedsføre seg. Narvik på både vintersport og sommersport, blant annet vrakdykking og fjellturisme, Harstad først og fremst på kultur.

Tilbakelent.

– Hva skal Bodø gjøre?

– Ja, det er akkurat det som er utfordringen. Nå inviterer Team Bodø, Destinasjon Bodø og Bodø kommune reiselivsnæringen i Bodø og Skjerstad til miniseminar 27. april om utviklingen av reisemål i Bodø. Bodø har hatt det relativt bekvemt bare ved å være fylkeshovedstad. 70 prosent av de reisende kommer hit i tjenestesammenheng. Det betyr at Bodø ikke har oppfattet det som veldig viktig å markedsføre de andre attraksjonene.

– Men har Bodø de attraksjonene som skal til?

– Ja, det mener vi. Jeg får nevne Kjerringøy og Saltstraumen igjen. Og Svartisen. Byen har selv bedre fasiliteter og har innen bekvem besøksavstand flere tilbud enn de andre kan varte opp med, mener Hansen.

Si din mening om Bodø!

Artikkeltags