Espen har 700 hestekrefter i bilen. Allikevel kjører han ungene til skolene uten utslipp

Framtiden: Espen Limstrand sier han aldri kommer til å vurdere å bytte tilbake fra elbil. Her med sin Tesla P85D, og Tesla Roadster. Alle foto: Jan Eskil Severinsen

Framtiden: Espen Limstrand sier han aldri kommer til å vurdere å bytte tilbake fra elbil. Her med sin Tesla P85D, og Tesla Roadster. Alle foto: Jan Eskil Severinsen Foto:

Av
Artikkelen er over 5 år gammel
DEL

Espen Limstrand har alltid vært lidenskapelig opptatt av bil. At interessen bokstavelig talt skulle bli elektrisk, var slett ingen selvfølge.

– Er du klar? Kommer du deg inn i bilen?

Espen Limstrand plukker opp ANs journalist i en Tesla Roadster, på vei til en dose bilpleie.

Man bør ikke være mye høyere enn gjennomsnittet for å presse seg inn i denne bilen, men så er det da heller ingen bruksbil.

Snarere en investering.

– Dette er den første bilen Tesla kom med, og det finnes ikke veldig mange av dem. Så kall det gjerne en investering, sier Limstrand om den håndlagede lekkerbiskenen.

Verdens råeste

Bruksbilen til Limstrand er en Tesla P85D, den råeste bilen i Norge.

– Jeg mener det er den råeste bilen i hele verden. Dersom noen hadde sagt jeg kunne bytte den i hvilken som helst annen bil, så hadde jeg takket nei. Den kan kjøre fra hvem som helst, er lydløs, og den er miljøvennlig. Jeg kan stå ved siden av en Ferrari med et lite flyttelass i bilen og en rullator på taket, og enkelt akselerere fra den, sier han engasjert.

Så engasjert at han ikke bare eier to Teslaer. Han har faktisk bestilt 39 biler til venner og kjente.

Han har så stor tro på selskapet at han også har investert penger i Tesla-aksjer.

– Mange mener Tesla-eventyret er en boble, men de som mener det, ser på Tesla kun som en bilprodusent. De er det også, men Tesla er først og fremst en teknologibedrift, sier han engasjert.

Batterier til verden

Sist uke kom ytterligere et bevis på det.

Da lanserte Tesla-gründer Elon Musk et nytt batterisystem, hvis ambisjon er å gjøre husholdninger uavhengige av ikke-fornybare energikilder.

Med den samme batteriteknologien bilene til Tesla forsynes med, skal boliger forsynes med strøm fra litiumbatterier, i hovedsak tenkt forsynt med energi fra solceller.

– Tesla bygger verdens største batterifabrikk som vil produsere like mange batterier som i resten av verden til sammen. En tredjedel av produksjonen vil gå til de nye hjemmebatteriene. Alle vet at oljen vil ta slutt en gang i framtiden. Ikke et vondt ord om oljeindustrien og det den har betydd for oss, men tomt blir det. Det er ikke til å unngå at vi vil se et skifte over til fornybar energi. Det er kun et spørsmål om hvor mange år det vil ta før skiftet kommer, sier Limstrand.

Redder ikke verden

Han høres kanskje ut som en miljøaktivist, men det var ikke miljøbevisstheten som førte ham i retning Tesla.

– Jeg vet jeg ikke redder verden, og det er ikke derfor jeg kjører Tesla, og har investert i selskapet. Men jeg tror alle som har byttet til elbil, automatisk blir mer miljøbevisst. For min egen del, så gjør jeg meg noen tanker når jeg står parkert utenfor barnehagen i verdens raskeste bil. En sjuseter med plass til et lite flyttelass, uten lyd, uten utslipp og med behagelige 20 grader inne i bilen, sier Limstrand.

Bilinteressen har alltid vært der, og inntil for et par år siden var ikke elbil noe alternativ i det hele tatt.

– Det er vanskelig å rokke med virkelighetsoppfatningen. Den er dypt forankret. Vi vokser jo opp med lekebiler, og lyden vi lager er «broom broom». Selv har jeg hatt mange biler, og var aldri inne på tanken om å skaffe meg elbil, sier han.

Helt til for to år siden.

– Jeg kom over en Tesla på finn.no, og begynte å lese meg opp. Og da jeg hadde kjøpt bilen, tenkte jeg: «Hvorfor ventet jeg så lenge»?

Insane-funksjonen

Bruksbilen hans, Tesla P85D, er et beist av en bil.

Den er utstyrt med to elmotorer - en foran og en bak - som leverer henholdsvis 224 og 476 hestekrefter. Det gir en totalytelse på 700 hestekrefter. Motorene henter energien fra en batteripakke med bruttoytelse på 85 kWh. Batteripakken er montert i gulvet mellom for- og bakaksel.

Bilen har en rekkevidde på 40–50 mil før den må lades, og har siste skrik i høyteknologiske løsninger på det aller meste.

Og er det en bil som akselererer hurtig man er ute etter, så trenger man ikke se lenger enn til denne.

Alt man trenger å gjøre for å parkere en Ferrari eller Lamborghini, er å skyve bryteren på kontrollpanelet fra «sport» til «insane».

Ja, du leste riktig. Funksjonen heter faktisk insane.

Og med denne innstillingen, bruker bilen 3,3 sekunder fra 0–100 km/t.

Uten en lyd.

Her kan du se reaksjonene til passasjerer som opplever Tesla P85D i insane-modus for første gang:

Tesla insane-modus 

Mytene

Limstrand blir stadig konfrontert med myter om elbilens tilsynelatende mange og skrantende akilleshæler.

– Det er mange myter om elbilens utilstrekkelighet, men de fleste har ikke rot i virkeligheten. For eksempel blir jeg gjerne spurt hva jeg gjør dersom jeg blir stående fast i kolonne på Saltfjellet? Da svarer jeg at jeg kan sitte der i 50 timer, med 20 grader inne i bilen, og med null fare for kullosforgiftning. Jeg blir også spurt om hva jeg gjør dersom jeg må kjøre til Oslo? Jo, da tar jeg meg en pause på tjue minutter hver 30. mil. Da kan jeg ta meg en kaffe og strekke litt på beina mens bilen lades opp. Jeg har aldri hatt noe behov for å kjøre strekningen Bodø-Oslo uten å ta meg pauser uansett, sier Limstrand.

Limstrand er overbevist om at biler som går på fossilt brennstoff, vil være historie ikke en ikke for fjerne framtid.

– Jeg tror det å kjøre diesel- eller bensinbil i framtiden, vil bli sett på som å tenne en røyk inne på en restaurant i dag. Verden vil på ett eller annet tidspunkt gå over til fornybare løsninger, og i dag er det faktisk Norge som er ledende. Vi har et veldig antall elbiler i forhold til innbyggertallet, og har på en måte vist verden at det er mulig. Kan man kjøre elbil året rundt her til lands, så kan man gjøre det overalt, sier Limstrand.

Infrastrukturen øker

Bare de siste par årene har infrastrukturen skutt fart for elbil-eiere.

– Man skal ikke mer enn et par år tilbake i tid før man knapt fant hurtigladepunkter langs veien. Nå kommer de for fullt. Og med stadig økt rekkevidde på bilene, så er ikke det at man ikke kan legge ut på langtur noe argument snart. Det finnes rett og slett ikke noe særlig med argumenter igjen for ikke å bytte, sier han.

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken