Avisa Nordland ble hedret i Berlin

Sjefredaktør i Avisa Nordland, Jan-Eirik Hanssen, mottok «World young reader prize 2013» på vegne av Avisa Nordland i Berlin. Her sammen med president i World Editors Forum, Erik Bjerager.

Sjefredaktør i Avisa Nordland, Jan-Eirik Hanssen, mottok «World young reader prize 2013» på vegne av Avisa Nordland i Berlin. Her sammen med president i World Editors Forum, Erik Bjerager. Foto:

Artikkelen er over 3 år gammel
DEL

Vær hjemme selv om du er borte. Lokale nyheter – 5 kr for 5 uker

I kveld fikk Avisa Nordland overrakt den gjeve prisen «World young reader prize 2013». Det skjedde i forbindelse med verdenskongressen for redaktører i Berlin.

Sjefredaktør i Avisa Nordland, Jan-Eirik Hanssen, var til stede og tok den imot. Han ga mye av æren for prisen til den innovative og offensive staben i Avisa Nordland. Han takket også de mange unge deltakerne som har engasjert seg i utviklingen av avisa.

Grensesprengende

9. september ble det kjent at Avisa Nordland står på toppen av pallen i en stor internasjonal kåring.

World Association of Newspapers and News Publishers (WAN-IFRA) deler hvert år ut priser til aviser som utmerker seg på verdensbasis.

I år leker AN i samme lekegrind som New York Times og britiske The Guardian. AN vant kategorien «editorial» – prisen for beste redaksjonelle arbeid rettet mot unge lesere.

President i World Editors Forum, Erik Bjerager, hadde følgende å si om Avisa Nordland:

«Avisa Nordland har gjort et grensesprengende arbeid med å engasjere unge lesere i arbeidet med utviklingen av sine produkter».

Prisene deles normalt ut på en egen unge lesere-konferanse. ANs pris ble delt ut under verdenskongressen fordi det passet i forhold til programmet.

20/40

Avisa Nordland fikk prisen på bakgrunn av sin satsing på å appellere til unge lesere.

I 2007 ble arbeidet for alvor satt i gang, da AN knyttet kontakt med en gruppe tilfeldig valgte «medredaktører» i alderen 20 til 40 år. Gruppa består i dag av 90 personer. 20/40-redaktørene har forpliktet seg til å gi tilbakemelding om avisa flere ganger i måneden. De har samarbeidet med mediehuset for å utvikle innhold og nye produkter.

Artikkeltags