Viktige funn fra ulykkeshelikopteret fra Alta

Avdelingsdirektøri Havarikommisjonen Kåre Halvorsen ser på motoren fra ulykkeshelikopteret Airbus Helicopters AS 350 B3e, LN-OFU, som styrtet i Alta med seks omkomne, i Havarikommisjonens hangar på Kjeller. Minneenheten fra helikopterets lagringsenhet er fortsatt til undersøkelse. Enheten var mer varmeskadd enn første observasjon indikerte. Havarikommisjonen jobber med å danne seg et bilde av ulykken. Både undersøkelser av vrakdelene og undersøkelser gjort på ulykkesstedet er viktige i dette arbeidet.
Foto: Heiko Junge / NTB scanpix

Avdelingsdirektøri Havarikommisjonen Kåre Halvorsen ser på motoren fra ulykkeshelikopteret Airbus Helicopters AS 350 B3e, LN-OFU, som styrtet i Alta med seks omkomne, i Havarikommisjonens hangar på Kjeller. Minneenheten fra helikopterets lagringsenhet er fortsatt til undersøkelse. Enheten var mer varmeskadd enn første observasjon indikerte. Havarikommisjonen jobber med å danne seg et bilde av ulykken. Både undersøkelser av vrakdelene og undersøkelser gjort på ulykkesstedet er viktige i dette arbeidet. Foto: Heiko Junge / NTB scanpix Foto:

Av
DEL

Arbeidet med å granske delene fra helikopteret som styrtet i Alta, er godt i gang. Statens havarikommisjon har allerede gjort flere viktige observasjoner.

Mange av vrakdelene ligger samlet på en grønn presenning i kommisjonens lokalene på Kjeller i Lillestrøm. Alle delene har blitt demontert av havariteknikerne.

– Vi går gjennom delene for å danne oss et helhetsbilde av hva som har skjedd. Hver enkelt komponent har en historie å fortelle, og om vi klarer å sette dette sammen, så kan vi lykkes med å forklare hva som har skjedd, sier avdelingsleder Kåre Halvorsen i Statens havarikommisjon til VG.

– Som dere ser, er det veldig ødelagt, og det er absolutt ikke sikkert at man kommer til en entydig løsning. Det kan hende man kommer med flere hypoteser der man må sannsynliggjøre noen. Det er absolutt en utfordrende jobb, fortsetter han.

Havarikommisjonen fant ferdskriveren på ulykkesstedet, men denne delen er som resten av helikopteret, svært brannskadd. Skriveren er sendt til helikopterprodusenten i Frankrike.

– De jobber fortsatt med å få lest ut minneenheten, og det ser vel ikke helt lyst ut, for å si det sånn, sier Halvorsen.

Han understreket at de har gjort flere viktige observasjoner i sine undersøkelser av vrakdelene.

– Nå skal vi prøve å sette sammen disse observasjonene for å danne oss et bilde. Kanskje får vi aldri et fullt bilde, sier han.

Seks personer omkom i helikopterulykken 31. august. Ulykken skjedde i forbindelse med Høstsprell-festivalen i Alta, hvor det ble tilbudt sightseeingturer med helikopter over festivalområdet.

(©NTB)

Artikkeltags