Alfhild er best på service i Bodø

Alfhild Stenersen

Alfhild Stenersen Foto:

Artikkelen er over 5 år gammel

Ble nominert av sjefen.

DEL

Reiselivsorganisasjonen HSMAI står bak Fans of Good Service (FOGS). Et initiativ som har som formål å øke servicenivået i Norge og som i disse dager er på turné.

I Bodø er Alfhild Stenersen (64) kåret sommerens Servicehelt, etter å ha blitt nominert av direktør Fred Anton Ravnberg på Radisson Blu Hotel Bodø.

- Alt blir gjort med et smil og hun går foran som et godt eksempel, slik beskriver direktøren Alfhilds arbeidsinnsats.

Hun har jobbet som resepsjonist på hotellet i 37 år og vet ikke helt hva hennes enorme serviceinnstilling skyldes.

- Det ligger i meg. Jeg er født som en omsorgsperson og jeg bryr meg om andres velvære. Slik ville jeg oppført meg uansett hvilken jobb jeg hadde hatt, understreker Stenersen oppriktig

Det lille ekstra

For henne er hver dag på jobb en glede, både før og etter innsats.

- Hva synes du om å få en slik utmerkelse?

- Det er helt utrolig flott! Jeg er stolt og svært takknemlig for at min serviceinnsats betyr noe for dem jeg jobber for, sier damen som av gjestene ofte blir omtalt som hun blide og gråhårede i resepsjonen;

- Det er helt naturlig grått, altså, påpeker hun når direktøren forklarer.

- Men hva er det du gjør siden gjestene setter sånn pris på deg?

- Det skal så lite til. Alt jeg gjør er så enkelt at alle kan gjøre det. Det koster meg ingenting, mener hun.

Alfhild mener at et lite nikk, en høflig hilsen eller simpelthen det å huske navnet på hotellgjesten kan utgjøre en stor forskjell.

Diamant på brystet

Gjennom sin karriere har hun opplevd at barn som tidligere så vidt rakk opp til disken, nå kommer tilbake med egen familie og selv er gjester på hotellet.

- Jeg husker en gang jeg gikk gjennom resepsjonen og hørte at Alfhild ønsket en gjest velkommen på fornavn. Da gjesten plutselig brøt ut, "Jammen det er jo fem-seks år siden jeg var her sist!", sier Fred Anton Ravnberg og rister lattermildt på hodet.

Mottoet i hotellkjeden er «Yes, i can» - muligens noe inspirert av Barack Obama sin kampanje, i den anledning får de ansatte et gullskilt på uniformen.

For hvert femte år i jobben, får de en liten diamant som kan festes på skiltet. Nå har Alfhild Stenersen seks stykker og venter på sin syvende.

Klart det utrolige

Slik beskriver hotelldirektøren Alfhild Stenersen i en epost som ble sendt til FOGS;

- Jeg ønsker og dele en helt fantastisk «Yes I can» historie med dere. Resepsjonisten Alfhild, har klart det helt utrolige igjen. Hun har vist en medmenneskelighet og hjelpsomhet som det står stor respekt av. Vi fikk en gjest hit til hotellet på ufrivillig overnatting, som var blind og i tillegg hadde sittet på flyplassen i mange timer. Hun kom uten ledsager. Alfhild hjalp damen til rommet og fikk lagt henne. Dagen etter kom Alfhild tidligere på jobb for og hjelpe henne slik at hun kom seg med flyet hjem. Dette i tillegg til intens jobbing for og få hotellet fullt. Tusen takk Alfhild, vi er heldige som har deg som ansatt her!

Fans Of Good Service har sendt en hemmelig servicetester til hotellet og koordinator Benedicte Gilroy Bøgh i FOGS understreker at alt stemmer.

- Det er vel fortjent! Hun var resespsjonist da vi bodde på hotellet i to netter og kom personlig opp med mat til oss på rommet. De serverte ikke lunsj siden de ikke hadde kurs og konferranse, men hun ordnet jaggu det også, beskriver Bøgh.

Artikkeltags