70 sto igjen på kaia

Av
Artikkelen er over 13 år gammel

Sist søndag ble nærmere 70 passasjerer stående igjen på kaia i Helnessund i Steigen. Flere av passasjerene hadde reservert plass til Bodø på forhånd uten at det hjalp det minste.

DEL

Det er ikke første gangen folk har opplevd problemer med hurtigbåttransporten mellom Steigen og Bodø.

Denne gangen var det selskapets reservasjonssystem som sviktet

Trafikksjef Tor Vidar Kittang i OVDS legger seg flat og beklager hendelsen sist søndag på sterkeste overfor passasjerene.

Søndag kokte det av rasende folk på kaia i Helnessund. Søskenparet Marius og Ramona Gundersen er to av dem som ble stående igjen, til tross for at de hadde reservert plass i forkant. De er begge studenter i Bodø og pendler til Steigen i helgene.

Bekreftelse. – Samboeren min hadde reservert fire plasser på båten som skulle gå 18.15. Han skulle også videre med fly fra Bodø klokken 20.30.

Da reservasjonen var foretatt, ba han om å få en skriftlig bekreftelse. Det var ikke nødvendig, fikk han beskjed om, for reservasjonen var plottet inn, forteller Ramona Gundersen.

Men alt var ikke ok. Båten kom ikke, som den skulle. En hel busslast med passasjerer og mange andre sto igjen.

Nytt anløp. Det ble ringt direkte til båten, som skal ha svart at det ikke fantes noen reservasjoner fra Steigen. Båten var uansett full.

– Vi måtte vente til nytt anløp klokken halv ti om kvelden, var svaret, forteller Marius Gundersen.

En av dem som jobber på kaia fikk båten til å snu slik at de to som skulle videre med fly rakk det.

De øvrige passasjerene på Helnessund måtte bare se langt etter en stappfull Hurtigbåt.

– Å vente på kaia med en treåring var helt uaktuelt. Derfor hentet vi bil og kjørte til byen. Det verste er at det er ikke første gang reservasjonssystemet svikter, sier Ramona Gundersen.

Nådde flyet. Bussjåfør Magne Vik hadde med seg enn busslast med passasjerer som skulle til Bodø. Bare en av disse ble tatt med fordi vedkommende skulle nå et fly.

Vik retter en skarp kritikk til OVDS fordi de ikke varslet ham om full båt.

– Hadde jeg fått beskjed, kunne jeg tilbudt å kjøre passasjerene til Tømmernes for videre busstransport til Bodø.

Tor Vidar Kittang i OVDS skjønner kritikken godt.

– Vi valgte å vente med å informere fordi vi gjorde det vi kunne for å sette opp en ny båt som kunne gå parallelt med den som ordinære ruta. Dessverre var denne båten opptatt med andre oppdrag, derfor tok det litt tid.

– I ettertid ser vi klart at vi burde kontaktet busselskapet, sier Kittang.

Han opplyser at selskapet nå jobber for å finne ut hvorfor reservasjonssystemet sviktet.

– Vi vet jo at det kommer til å bli fullt på kaia i Steigen flere ganger, men de som har reservert skal få plass, lover Kittang og legger til:

– De som ønsker å fremme et krav eller klage til OVDS i denne saken, er hjertelig velkommen til å gjøre det.

– Reservasjons-systemet sviktet.

Tor Vidar Kittang, trafikksjef i OVDS

Artikkeltags