Det blir realiteten når Bodø innfører piggdekkavgift fra 1. oktober. Målet er å tvinge bilistene til å kjøre med piggfrie dekk.

Det er et nytt EU-direktiv som er den direkte foranledningen til miljøinnsatsen. Fra 2008 må samtlige byer med et innbyggertall over 40.000 innføre piggdekkavgift.

Køfri-brikke. I Bodø var det opprinnelig meningen å vente med avgiften til bomstasjonene kom opp rundt byen. For da må alle de som velger å kjøre med piggdekk betale 10 kroner ekstra hver gang de passerer bomstasjonen.

Dermed blir regnestykket enkelt. Kjører du inn og ut av Bodø hver sju dager i uka i seks måneder, koster piggdekkbruken 7.180 kroner. Dette forutsetter at du kjøper en spesiell køfri-brikke som viser at du har lov til å kjøre med pigger.

For folk fra kommunene rundt Bodø, blir piggbruken dobbelt så dyr. Uten køfri-brikke må du ut med 20 kroner hver gang du passerer bommen.

I påvente av bomstasjonene vil Bodø kommune fra høsten av selge egne oblater som du må klistre på bilen hvis du har tenkt å fortsette med piggdekk. For en oblat som gjelder i seks måneder må du punge ut med 5.000 kroner. Du kan også få kjøpt månedsmerker til en pris av 900 kroner stykket.

Godt fornøyd. I Vegdirektoratet er de svært godt fornøyd med det som nå skjer i Bodø.

– Våre beregninger viser at man kan spare nærmere ti millioner kroner i året på vedlikeholdsbudsjettet når bilistene går over til piggfrie dekk, sier overingeniør Thor Anders Moltubakk til Avisa Nordland.

Også i Norges Astma og Allergiforbund hilser man tiltaket velkommen:

– Dette er kjempegode nyheter. Vi vet at det finnes tusenvis av bodøværinger som hvert år sliter med store problemer på grunn av asfaltstøvet som piggdekkene virvler opp, sier generalsekretær Kari Westengen til AN.

Ordfører Odd-Tore Fygle (Ap) frykter ikke noen protestbølge fra sinte bilister på grunn av tiltaket:

– Nei, mitt inntrykk er at stadig flere får øynene opp for hvor skadelig piggdekk er. Jeg synes vi skal fokusere på det faktum at Bodø nå blir en pilotkommune innen grønn utvikling, sier Fygle.

Rystet. Fremskrittspartiets samferdselspolitiske talsmann, Kenneth Svendsen, er dypt rystet over forslaget:

– Dette er nok en måte å melke bilistene på. Jeg fatter ikke at dette kan være lov. Denne saken skal opp i Stortinget raskest mulig, sier Svendsen.

Også i Norges Automobil-Forbund rister man på hodet over tiltaket:

– Meg bekjent ligger Bodø fortsatt i Nord-Norge og her er det mye snø og is. Piggfrie dekk er rett og slett ikke et fullgodt alternativ. Vi frykter dette skal føre til flere alvorlige ulykker, sier teknisk sjef i NAF, Jens Christian Bruun til Avisa Nordland.