Kundene klager, men NSB går på skinner

NSB: Driftsinntektene for NSB endte på 14,99 milliarder kroner i 2017.

NSB: Driftsinntektene for NSB endte på 14,99 milliarder kroner i 2017. Foto:

NSB hadde passasjervekst, økt omsetning og et godt driftsresultat i 2017, men de er ikke fornøyd med punktligheten.

DEL

(ANB-NTB) Driftsinntektene for NSB endte på 14,99 milliarder kroner i 2017, mot 14,57 milliarder året før. NSB-konsernet fikk et driftsresultat på 773 millioner kroner, opp fra 638 millioner i 2016.

– Jeg er fornøyd med at vi leverer gode resultater i et år preget av store omstillinger. I 2017 var det viktig å forberede oss på konkurranseutsettingen av persontog, sier Geir Isaksen, konsernsjef i NSB.

Antall togreiser i Norge økte med 6,3 prosent i 2017, skriver Siste.no

Dårlig punktlighet

Geir Isaksen er imidlertid misfornøyd med at NSB sliter med punktligheten. I fjor endte punktligheten på 88,4 prosent, som er på nivå med året før. Januar i år har vært forferdelig, med en punktlighet på bare 81,3 prosent og med et bunnivå på bare 52,3 prosent 16. januar.

– Mange av våre kunder opplever at togene er forsinket eller innstilt. Dette er vi svært misfornøyd med, sier Isaksen, som peker på at hovedårsaken ikke ligger hos NSB, men skyldes problemer med skinnegang, strømforsyning eller signalanlegg.

– NSB ønsker å ta dette videre med Bane Nor og ønsker at de iverksetter tiltak for å få løst problemene, legger han til.

Til tross for problemene med punktligheten kan Isaksen notere seg for at kundetilfredsheten med togtjenestene gikk opp fra 73 prosent i 2016 til 75 prosent i 2017.

Sliter med gods

På godsfronten er det verre stilt. CargoNet som er heleid av NSB sliter fortsatt med lønnsomheten og fikk et driftsresultat i fjor på minus 49 millioner kroner, dette til tross for økte driftsinntekter. Underskuddet i 2016 var på 2 millioner kroner.

– Konkurransen med trailere på vei og innad i godstogbransjen er knallhard. Godstog er bra for trafikksikkerheten på norske veier og bra for miljøet. Vi har et godt samarbeid med myndighetene om rammevilkår for godstog, som i dag ikke er gode nok for å oppnå målet om å få mer gods på vei over på skinner. Det ønsker både vi og regjeringen å få til, sier Geir Isaksen.

Artikkeltags