Det ene toget gjør suksess - det andre sliter

Fra Trondheim kommer det færre passasjerer. Men fra Saltdal øker antallet kraftig.

Fra Trondheim kommer det færre passasjerer. Men fra Saltdal øker antallet kraftig. Foto:

Artikkelen er over 1 år gammel
DEL

Mens lokaltoget mellom Bodø og Rognan får stadig flere passasjerer, faller antallet passasjerer på langstrekningen mellom Bodø og Trondheim,

På NSB Lokaltog mellom Bodø og Rognan var det 13, 6 prosent flere kunder de åtte første månedene i 2017, sammenlignet med 2016. Totalt er det registrert 80.500 reisende i perioden. Overordnet KTI på strekningen er 87.

På NSB Regiontog på Nordlandsbanen mellom Trondheim og Bodø var det 1,1 prosent færre kunder de åtte første månedene i 2017, sammenlignet med 2016. Totalt er det registrert 325 784 reisende i perioden. Overordnet KTI på strekningen er 78.

–  Det er artig å se at spesielt lokaltogene i regionen utmerker seg etter at vi har jobbet mye med å forbedre både togtilbudet og servicen. Lokaltogene på Trønderbanen mellom Lundamo / Melhus og Steinkjer, og på Saltenpendelen mellom Bodø og Rognan, har i mange år hatt svært gode resultater, med både veldig fornøyde kunder og vekst i antall reisende, forklarer marked og kommunikasjonssjef i NSB Nord Hilde Lyng i en pressemelding.

To ganger i året gjennomfører NSB en stor kundeundersøkelse som måler hvor fornøyde kundene er (KTI) med tjenestene som leveres. NSB Nord består av Dovrebanen, Raumabanen, Rørosbanen, Trønderbanen, Meråkerbanen, Nordlandsbanen og Saltenpendelen, og har de mest fornøyde kundene i hele landet, med en overordnet kundetilfredshet (KTI) på 81.

– Undersøkelsen viser at kundene opplever at tjenestene som leveres i NSB Nord er mer attraktive enn tidligere, sier Lyng.

Artikkeltags