Togulykken: - Må ha rutiner som fanger opp rasfare

To personer er skadd etter at et tog kjørte inn i en steinblokk nord for Bjerka i Hemnes kommune på Helgeland.

To personer er skadd etter at et tog kjørte inn i en steinblokk nord for Bjerka i Hemnes kommune på Helgeland. Foto:

Artikkelen er over 2 år gammel
DEL

Det var i oktober i fjor at et Agenda-tog fra Bodø til Mosjøen kjørte inn i ei steinblokk og sporet av nord for Bjerka.

To personer ble lettere skadd.

Nå har Statens Havarikomisjon for Transport skrevet en rapport om togulykken.

"Området var kontrollert og rassikret av Bane NOR. Fareklassen var satt til R1, med neste kontroll i 2023. Blokkene som raste ut kom fra en skjæring der enkeltblokker var sikret med bergbolter. Raset skyldes at jord og steinmasser hadde løsnet fra skråningen ovenfor sporet og raste ned i fanggropen som var anlagt.

Raset var så stort at noen av steinene havnet i sporet. Det var en jordfylt sprekk bak blokkene som raste ut, og denne hadde helning mot jernbanetraseen. De blokkene som var boltet fast ble sittende igjen i skjæringen. Utløsende faktorer kan være mye nedbør som vasket ut sleppemateriale bak og under steinblokka, slik at den til slutt raste ut."

- Havarikommisjonen fremmer en sikkerhetstilrådning. Denne retter seg mot at Bane NOR må ha rutiner som fanger opp økt og endret rasfare som følge av endringer i klima- og værsituasjonen, heter det i rapporten.

I tilrådningen skriver havarikommisjonen:

Statens havarikommisjon for transport tilrår Statens jernbanetilsyn å påse at Bane NOR SF utvikler tilstrekkelige rutiner og metoder for å overvåke skråningsstabiliteten som følge av endringer i klima- og værsituasjonen.

Artikkeltags