Gå til sidens hovedinnhold

Ragnhilds felekarriere startet med farens elgjakt

Artikkelen er over 3 år gammel

Ragnhild Furebotten er årets vinner av Nordlysprisen.

(Nordlys): Da Ragnhild Furebotten var liten, jaktet faren hennes elg sammen med en felelærer som het Rolf Madsen. På en jakttur fant de to ut at det var en god idé at lille Ragnhild fikk prøve seg på instrumentet.

– Vil du spille fele hos Rolf Monsen, spurte foreldrene en morgen, mens femåringen hoppet rundt i stua.

– Ja, svarte femåringen, og hoppet videre.

Fredag kveld vant Ragnhild Furebotten årets Nordlyspris, delt ut av Nordlysfestivalen i samarbeid med Nordlys.

38-åringen, nå bosatt i Målselv, er naturligvis strålende fornøyd med tildelingen.

– Om jeg ble overrasket? Ja, herregud! Det var faktisk jeg som ringte til Line (Fusdahl, festivaldirektør) da jeg fikk vite det.

– Du ringte henne?

– Ja. Om noe annet, selvfølgelig. Men så kontret hun og fortalte meg dette. Det var helt sånn – wow!

Karrieren

Furebotten har allerede en omfangsrik karriere bak seg. Hun er kjent for både soloprosjekter, og arbeid i forskjellige konstellasjoner – da spesielt gruppa Hekla Stålstrenga. Den røde tråden er norsk folkemusikk, og da gjerne nordnorsk folkemusikk.

– Det tar litt tid før noe sånn her synker inn. Hva prisen er og hva den betyr. Det er uten tvil inspirerende, med tanke på at jeg til tider har en ganske tøff jobb. Det er travelt – og det er positivt, for all del, jeg klager ikke på det – men det kan være ganske ensomt også. Da inspirerer priser som dette til å stå i det og kjøre på videre.

Furebotten vant sin første Spellemannpris i 2003, da med folkemusikkgruppa Majorstuen. Den andre vant hun i 2011 for soloalbumet «Never on a Sunday». Hekla Stålstrenga har vært nominert hele fire ganger.

– Du begynte tidlig, men når forsto du at det var dette du virkelig ville gjøre?

– Det har alltid vært et aktivt strykemiljø i Salten, der jeg jo kommer fra. Det var mange jeg kunne se opp til, og det var ildsjeler. Rolf Madsen var en sånn. Og Malfred Hansen en annen. Han er felelærer, jobbet i Tromsø, men kom ofte ned til Saltdal for å holde strykeseminarer. Jeg følte alltid at han var oppmerksom på hvordan det gikk med meg, sier Furebotten.

– Så jeg har egentlig aldri hatt et punkt der jeg har hatt lyst til å slutte. Det er alltid noe som gjør at jeg vil fortsette.

Naturlig rastløs

Furebottens fele hviler sjelden.

– Det ligger i min natur å være rastløs og eventyrlysten. Og så er jeg ikke så verst til å drive prosjekter fremover. Dermed får jeg også hele tiden nye ideer til prosjekter. Jeg liker å gjøre mye forskjellig.

Dermed blir det ikke alltid tid til seg selv.

– Jeg vet ikke helt hvor mange plater jeg har gitt ut. 14-15-16, kanskje. Men bare to av dem er soloplater. Så derfor har jeg nå tatt meg til til å lage min tredje. I år spiller jeg inn min egen plate!, sier hun begeistret.

Syv år har gått siden «Never on a Sunday», plata som skaffet henne mye oppmerksomhet, blant annet fordi hun involverte seks jazzblåsere – ansett som svært nyskapende.

– Ja, det var spenstige greier. Og jeg skal gjøre artige ting på denne plata også. Men jeg kan egentlig ikke si så mye om det nå.

– Men du forlater ikke folkemusikken?

– Hehe, nei, så drøyt er det ikke!

Folkemusikken

– Hvorfor betyr den sjangeren så mye for deg?

– Det er litt vanskelig å sette ord på. Jeg er vokst opp med den, så mye av fascinasjonen og forholdet til den type musikk er forankret der. Det er gjennom den musikken at jeg føler at jeg klarer å skape meg en stemme og en identitet.

Hun understreker selv at det er den nordnorske folkemusikken som står henne nærmest.

– Folkemusikk henger veldig sammen med hvor du kommer fra. Dialekter, for eksempel. Musikken er unikt knyttet til hvor du befinner deg. Og jeg befinner meg i Nord-Norge. Det er den nordnorske folkemusikken som er min, sier Furebotten, før hun legger til:

– Men jeg liker å utfordre den. Gjøre nye ting. Delta på prosjekter som ikke er så tradisjonelle. Samtidig er hele kulturen bygget opp rundt den tradisjonelle delen, da – og jeg elsker det. Det er lite som er bedre enn å spille til dans. Eller danse til spilling.

Furebotten hadde ikke anledning til å delta på selve prisutdelingen fredag kveld, derfor mottok bandkollega Ole Jakob Larsen prisen på hennes vegne. Hun benyttet dog sjansen til å takke sin mann og sin datter for støtten.

– Jeg reiser og er mye borte. Mannen min, Magnus, er min viktigste støtte.

Juryen, bestående av Lillian Grethe Jensen (faglig leder ved musikkonservatoriet), Per Inge Jensen (representant for MFO) og Jan Gunnar Hoff (representant for Nordlysfestivalen), var enstemmig i sin avgjørelse om å gi Nordlysprisen 2018 til Ragnhild Furebotten.

Her er juryens begrunnelse:

Årets prisvinner er født i nord, har utdanning fra sør, men bor i nord og har sitt virke her. Dette er en utøver som har markert seg sterkt som soloartist, bandmedlem og komponist, og er kjent for å blande egne komposisjoner med tradisjonelt materiale fra Nord-Norge på sine plateutgivelser, hvorav flere har vært nominert til og også mottatt Spellemannpris. Vinneren er også et organisasjonsmenneske, og var bla. sterkt medvirkende til at MFO innførte et stipend for sine medlemmer.

Vi snakker om en utøvende kunstner som har turnert i inn- og utland og besøkt store og små steder, og holdt konserter i alt fra små klasserom og naustloft til store konsertscener.

Vinneren av Nordlysprisen 2018 har vært ungkunstner ved Festspillene i Nord-Norge (2006), blitt tildelt Arvid Hanssen-prisen for unge kunstnere og har levert bestillingsverk for festivalen Kalottspel. Med bandet Majorstuen mottok hun Spellemannpris og medvirket i 2007 på den prestisjetunge verdensmusikkmessen Womex, som første norske folkemusikkgruppe. I 2011 ble hun tildelt Spellemannpris i sjangeren folkemusikk/Tradisjonsmusikk for innspillingen «Never on a Sunday» – et prosjekt der hun er i samspill med seks av landets beste jazzblåsere.

Vinneren har bidratt til å fornye og vitalisere nordnorsk tradisjonsmusikk og har også løftet musikken inn på store scener, bl.a. Den Norske Opera i Oslo der hun har opptrådt med den folkekjære gruppa Hekla Stålstrenga, som hun etablerte sammen med gitarist Tore Bruvoll.

Hekla har vært profilert med egen dokumentarserie på NRK, og har oppnådd stor nasjonal anerkjennelse for sine konserter og plateutgivelser.

Nordlysprisen 2018 går til felespiller og komponist Ragnhild Furebotten.

Kommentarer til denne saken