Vil bygge jernbane til Sverige i første omgang: – Vi mangler en miljøvennlig transportmåte

Tromsø-ordfører mener en jernbane fra Tromsø vil Sverige vil være mest fornuftig i første omgang.

Tromsø-ordfører mener en jernbane fra Tromsø vil Sverige vil være mest fornuftig i første omgang.

Tromsø-ordfører mener Nord-Norgebanen bør bygges fra Tromsø til Sverige i første omgang. – Det vil være fornuftig å starte med nordligste del mellom Tromsø og Narvik, sier hun.

DEL

Tromsø-ordfører Kristin Røymo (Ap) foreslår å lage en jernbane som knytter Tromsø til det svenske jernbanenettet via Ofotbanen, ifølge VG.

Det foreligger nå en ny rapport med nye kostnadsoverslag over Nord-Norge-banen som er planlagt fra Fauske til Tromsø.
Totalkostnaden er stipulert til over 100 milliarder kroner. Røymo mener regjeringen later som de ønsker å utrede banen og at de har lagt frem en halvhjertet rapport.

– Folk kjenner at vi må ha denne banen. Og jeg mener at det vil være fornuftig å starte med nordligste del mellom Tromsø og Narvik. Hovedsakelig fordi det er den veien godstrafikken herfra går nå, for en stor del med laks. Dette har økt voldsomt, og vi mangler en miljøvennlig transportmåte for laksen. Vi har rett og slett ikke kapasitet på veiene til all denne transporten, sier hun til VG.

Jernbanedirektoratet har i den nye vurderingen beregnet at strekningen kan komme på 113 milliarder kroner, men med en usikkerhet på pluss-minus 40 prosent. Minst tap blir det hvis bare halve strekningen, Tromsø-Narvik, bygges.

Ifølge prosjektleder Hanne Juul i Jernbanedirektoratet er ikke Nord-Norge-banen noe dyrere per meter enn andre sammenlignbare jernbanestrekninger, heller rimeligere.

Artikkeltags