I løpet av perioden Fylkeskommunen (NFK) har hatt i drift el-busser, har driftsselskapet og deres sjåfører opplevd en rekke problemer. Ansvarlig for fylkeskommunen er frekk nok til å skylde på at sjåførene ikke er nok opplært til å kjøre leddbussene. Problemet er vel heller at de som har utformet kravene til anskaffelsen ikke har hatt den nødvendige kompetanse, og heller ikke har skaffet seg relevant informasjon? Vinterlandet Norge med sin snø og bakker er ikke lett å hanskes med, spesielt ikke med busser som har skyvekraften på tilhengeren, og ikke som trekk på hovedvogna (ifølge AN). Det er vel ikke krevd at bussene skal være brukbare på vinterføre? Det man har kjøpt, er busser beregnet for bar vei. Skal en oppnå dette i busstraseene må nok NFK spytte inn en god del penger i brøytebudsjettet til Bodø kommune, eller kommunen kan falle for fristelsen å følge vegvesenet sin bar vei strategi med å skape en farlig saltsørpe som vi hittil har vært forskånet for innen kommunale veier.

Hva har denne fornøyelsen kostet oss? 250 millioner kroner, og ytterligere noen millioner for ladestasjoner. Pengene sitter løst når de ikke må tas ut av egen lomme, og alt for drømmen om å kunne styre klimaet via sporgassen CO2, som beklageligvis har veldig liten, om noen, innflytelse på klimaet. Mens våre klimahysterikere roper om global oppvarming og havnivåstigning observerer vi som holder oss til reelle observasjoner og ikke dårlige teoretiske modeller at klimaet er som det alltid har vært, opp og ned i omkring 60 års sykluser. For tiden ser temperatursyklusene ut til å være på nedadgående. Kanskje godt å ha noen dieselbusser i reserve så NFK kan få avviklet kollektivtrafikken når det er et tynt snølag i bakkene.