Det sier kommunikasjonssjef Richard Kongsteien til Avisa Nordland.

Bård Mikkelsen var sjef i Widerøe fra 1988 til 1997. Nå er han spurt om han kan tenke seg en ny tur med selskapet.

– Gitt at det blir en transaksjon som føles riktig og som er robust nok, er det både interessant og positivt. Widerøe er et strålende selskap som spiller en viktig rolle, sier Mikkelsen til AN.

– Noen har spurt om jeg kan tenke meg en eller annen rolle i selskapet. Det tror jeg, om brikkene faller på plass, sier Mikkelsen.

«Mitt Widerøe». Den som har spurt gammelsjefen, er Widerøe-kaptein og investor Ola Giæver.

Gjennom «Mitt Widerøe Holding» har han også alliert seg med tidligere luftfartsdirektør Otto Lagarhus, mannen som gjorde Luftfartstilsynets flytting til Bodø til virkelighet, tidligere styreleder i Widerøe og i SAS, Bjørn Eidem og Nils Petter Beck, tidligere DNB-sjef i Tromsø.

Det er ingen som stiller spørsmål ved Giævers hjerte for Widerøe. Men han er samtidig omstridt. Han vil slite med å få med seg massene, sier flere kilder til AN.

Snakker sammen. DNB Markeds og svenske SE-Bank snakker med ulike investorer og ser på forskjellige konstellasjoner.

Brødrene Per G. og Erik Braathen har begravd gamle stridsøkser og jobber nå sammen for å sikre seg Widerøe gjennom investeringsselskapene Breganza og Jada. Per G. Braathen driver Malmø Aviation godt.

Men det flygende personellet har ganske andre arbeids- og lønnsvilkår. Det kan bli en tøff ny hverdag for Widerøe-ansatte under Braathens vinger.

Ikke ute. Torghatten brukte mye av sparepengene sine på å kjøpe Flybussen, men er likevel ikke ute av bildet. Ikke minst fordi Nordland fylkeskommune er villig til å bla opp 100 millioner i et spleiselag.

Dessuten er Fjord 1, den store ferge- og bussaktøren på Vestlandet, i beredskap. Den finske interessen vurderes som flyktig.

I Bodø. – Jeg har ingen kommentar til AN sine opplysninger. Vi er jo litt i tåka med hensyn til framtiden, sier kommunikasjonsdirektør Richard Kongsteien i Widerøe.

– Men vi har klokkertro på egen framtid fordi Widerøe har vært lønnsomt over tid og er en kompetent aktør med 80 års kompetanse. Det er en voldsom konkurransefordel.

Widerøe kan aldri være noe annet et enn norsk selskap med hovedkontor i Bodø. Det kan hende at eierne ikke er norske. Det trenger de heller ikke å være.

Widerøe har hovedkontor i Bodø fordi det er smart at kontoret ligger der. Bodø er navet i virksomheten vår. Det er ingen krisestemning blant de ansatte.

– Widerøe er et strålende selskap.

Bård Mikkelsen, tidligere toppsjef