Bodørytteren tar det som ingen selvfølge at han blir tatt ut på laget til Østerhus Ridley som sykler rittet 8. til 11. august. Han tok seg likevel tid til å vurdere løypen sammen med Avisa Nordland.

– Alt i alt så er den ganske kupert. Bakkene kommer såpass tidlig så jeg tipper at det vil gå et brudd kort tid etter start, forteller Jensen.

Flatt mot første spurt. Feltet vinkes av gårde fra offisiell start på Mørkved. Derfra til Fauske er det rimelig flatt, men midt i Fauske sentrum skal det kjempes om de første spurtpoengene.

– Jeg vil tro at et tidlig brudd på mellom fire og åtte mann har stukket og at det er de som kjemper om poengene her, forteller Jensen.

– Det er mye rundkjøringer inn mot spurten. Hva betyr det?

– Jeg tror ikke det har så mye og si, svarer ridleyrytteren.

Lett start på bakkene. Bare fem kilometer etter spurten på Fauske, skal det deles ut klatrepoeng. Første stigning er likevel ikke spesielt hard.

– Dette er ikke den skumleste plassen å ha en bakkespurt på. Men har noen brukt mye krefter i spurten på Fauske, kan man få syre opp her.

Bakketopp etter tunnel. De to første toppene hvor man kan hente poeng, kommer kjapt etter hverandre. Bare seks kilometer etter den første deles det ut nye poeng, de etter å ha kjørt gjennom Kvænflågtunnelen.

– Det er ikke den hyggeligste bakken vi skal opp her. Litt kaldt og guffent gjennom tunnelen, forteller Jensen.

Ny spurt på Rognan. Etter å ha syklet 85,5 kilometer blir det ny kamp om spurtpoeng på Rognan.

– Denne er ganske identisk den på Fauske. Veldig flatt og oversiktlig, påpeker Jensen.

Så kommer knekkeren. Like før den tiende milen er passert, venter etappens kanskje tøffeste punkt, nemlig Ljøsenhammeren.

– Denne er ganske lang. Ca 10 kilometer med en stigningsprosent på ca. seks prosent, og det kan bli tungt hvis folk bestemmer seg for å kjøre hardt, meddeler Jensen.

– Et eventuelt brudd vil begynne å merke det i denne bakken med mindre hovedfeltet har is i magen.

Mye utfor før ny bakke. Mot Misvær kommer rytterne til å få god fart når de kjører ned fjellet etter Ljøsenhammeren. Det er imidlertid ikke langt før en ny bakke skal bestiges.

– Enghammeren er ganske lang og slak men likevel ikke den verste. Nå er det verste unnagjort men jeg vil tro flere begynner å bli slitne her, spår sykkeltalentet.

Siste mulighet til klatrepoeng. Etter 145 kilometer venter siste bakkespurt like etter Kvikstad. Den er hardere enn mange tror.

– Denne er ganske tøff. Etter å ha syklet i ganske bratt bakke først, slacker den ut og er seig. Men sitter du med over toppen her, er man mest sannsynlig med helt til mål, sier Jensen.

Spurtpoeng før finalen. Etter å ha passert Saltstraumen, venter ny spurtpris like før Tverlandet. Den er flat som de to første men nå er det gode muligheter for at feltet er samlet.

– Det kan være lurt å spare seg til finalen i Bodø, påpeker Jensen.

Le grand finale. Spurten fra politihuset til Rådhuset er lang og flat. Det byr på høy fart ifølge Jensen, og bodøgutten har skumle planer.

– Planen er at Østerhus Ridley skal være først over målstreken, smiler Jensen.

Selv om unggutten påpeker at han ikke er noen spurter, innrømmer han at det ville smakt godt med en triumf på hjemmebane. Løpet starter i Bodø 8. august.

Tror etappen blir preget av et tidlig brudd.