I Dayan Qigong sine lokaler i Bodø sentrum finner du roen ved hjelp av avspenning, meditasjon og skånsomme bevegelser. Det mener i alle fall ekteparet Nina Iversen Øigård og Tor Arne Øigård.

– I ti år har vi trent tradisjonell kinesisk qigong og kampkunst. Vi mener dette er veien til et lettere og friskere liv, forteller Iversen Øigård.

Nå vil de spre kunnskapen til flere, og der er nå i gang med undervisning i Bodø og Fauske.

Helt siden 2005 har paret vært elever av Mester Michael Tse. I 2008 ble de godkjente instruktører og startet opp Dayan Qigong Norge.

Startet opp i Salten. Nå driver de ukentlige klasser og helgekurs flere steder i landet. Øigård underviser i fire ulike stiler, som igjen passer for ulike typer helseplager.

– Vi har klasser i de ulike kunstformene hver eneste uke i Tromsø, Bodø og Fauske. For deg som er nysgjerrig og vil prøve, så har vi drop-in undervisning, noe som betyr at du kan starte når som helst på året, forteller Iversen Øigård.

Undervisningen skal passe for alle voksne, uavhengig av alder og fysisk form.

Fire retninger. Paret underviser innen fire teknikker og retninger. Slik forklarer de selv de fire ulike treningsformene og hva de mener de hjelper for – og mot:

l Qigong: I praktiseringen av qigong aktiveres akupunkturpunktene i kroppen, noe som tillater energien til å flyte fritt i kroppen. Samtidig skal treningssystemet gi slipp på den negative energien og samle ny positiv energi. Qigongen er avslappende og styrkende øvelser som kan hjelpe mot helseproblemer som muskel- og leddproblemer, hodepine, utmattelse, søvnløshet og ryggsmerter.

l Chen Tai Chi: Denne stilen har elegante, myke og behagelige bevegelser. Her er fokuset på å bevege seg så avslappet som mulig med god holdning og bevege seg fra midjen. Disse prinsippene er viktig for å kunne forsvare seg med hensiktsmessig bruk av energi.

l Wing Chun Kung Fu: En praktisk, direkte og smart kampkunst som passer for alle. Essensen i Wing Chun Kung Fu er at en liten person skal kunne forsvare seg mot en som er større og sterkere. Her trenes det teknikk og sensitivitet i stedet for styrke. Kampkunsten skal gi deg en sunn og frisk kropp og sinn, og du kan ikke pådra deg skader av å trene.

l Chun Yuen Kung Fu: Dette er opprinnelig en kampkunst fra Shaolin og Beijing, men treningen er særdeles bra for helsen og gir bedre holdning, styrke, koordinasjon og fleksibilitet. Ved hjelp av Chun Yuen Kung Fu føler du deg lett og spenstig. Under trening gjennomføres bevegelser både med og uten våpen. Stilen kan hjelpe mot helseproblemer som depresjon, ryggsmerter, overvekt, dårlig balanse og astma.