Stoler ikke på sjefen

Forbundsleder Jan Olav Brekke i Lederne tror en del mellomledere er misfornøyde med sine overordnede fordi de ikke føler de blir lyttet til eller tatt på alvor.

Forbundsleder Jan Olav Brekke i Lederne tror en del mellomledere er misfornøyde med sine overordnede fordi de ikke føler de blir lyttet til eller tatt på alvor. Foto:

Artikkelen er over 7 år gammel

Fire av ti mellomledere synes sjefen er lite kompetent til å utføre jobben. Misnøyen er størst innenfor reisebransjen, viser undersøkelse.

DEL

(Siste) Kun seks av ti norske mellomledere vurderer altså sjefen sin som kompetent.

Resultatene er hentet fra en undersøkelse blant 2.031 ledere i organisasjonen Lederne, som analyse- og rådgivningsselskapet Great Place to Work Institute har gjennomført. Undersøkelsen avdekker store bransjeforskjeller når det kommer til hvor stor tillit toppledere nyter hos sine nærmeste underordnede, skriver Pressenytt.

Best i klassen

I reise- og luftfartsbransjen svarer 53 prosent av mellomlederne at de er fornøyd med sin nærmeste sjef, mens kun 44 prosent oppgir at de synes ledelsen er kompetent til å lede virksomheten.

Best i klassen er utdanningssektoren, der 81 prosent av mellomlederne er fornøyd med sin nærmeste leder, og hele 87 prosent mener sjefen er kompetent til å lede virksomheten.

Forbundsleder Jan Olav Brekke i Lederne tror en del mellomledere er misfornøyde med sine overordnede fordi de ikke føler de blir lyttet til eller tatt på alvor.

– På mange arbeidsplasser er det nok litt for lett å bestemme én ting og så tre det nedover hodene på de ansatte. Dersom mellomledere ikke inkluderes i slike prosesser, svekkes nok ofte tiltro og engasjement, sier han til Pressenytt.

– Avslører stort gap

Administrerende direktør Jannik Krohn Falck i Great Place to Work Institute fastslår at undersøkelsen viser et overraskende stort gap mellom topp- og bunnplasseringene i Norge sammenlignet med andre land i Europa.

– Over 6.200 mellomledere i 17 europeiske land har besvart samme undersøkelse, og hele 91 prosent av respondentene i de 100 beste selskapene opplever sin leder som kompetent. De mest positive funnene på norske arbeidsplasser er høy grad av stolthet og sterk fellesskapsfølelse, mens tilliten til toppledelsen er forholdsvis lav i forhold til resten av Europa, sier han.

Stiger i gradene

Jan Olav Brekke tror ikke det er tilfeldig at mellomledere i kategoriene for utdanning og varehandel/butikk/service har høyest tiltro til sine sjefer.

– Særlig innenfor varehandel stiger man i gradene gjennom oppnådde resultater på lavere nivåer. Det vil si at man har bygget seg opp relevant erfaring før man blir toppleder. Samtidig må man innen både utdanning og varehandel kunne kommunisere med henholdsvis kunder og elever. Da bygger man opp sosiale ferdigheter som er viktige for hvordan man vurderes av andre, sier Brekke.

Tillit og ansvar

Jannik Krohn Falck mener en god leder har evnen til å fordele oppgaver og koordinere arbeidet og ikke minst å gi sine medarbeidere tillit og ansvar.

– I enkelte bransjer er det en tydelig ubalanse mellom fag- og lederkompetanse, der sterke fagpersoner blir ledere fordi dette er eneste karrieremulighet. Faglig styrke er en viktig forutsetning for å være en god leder, men en sjef som kun har sin styrke på dette området vil ikke nødvendigvis være en god leder, sier han.

Jan Olav Brekke i Lederne mener misnøye med ledelsen i verste fall kan skape en holdning der beslutninger hele tiden overprøves, fordi man ikke har tiltro til dem.

– Eierskapet til beslutningsprosessene blir borte, og da har man store utfordringer både organisasjonsmessig og ledelsesmessig, sier han. (ANB)

Pressenytt er et oppdragsfinansiert nyhetsbyrå. Denne artikkelen er skrevet på oppdrag for Lederne.

Artikkeltags