Gå til sidens hovedinnhold

Når skal problemene ende?

Leserbrev Dette er et debattinnlegg, skrevet av en ekstern bidragsyter. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.

Har tidligere skrevet debattinnlegg i AN, angående fergekaoset i Nesna kommune, dog da var det Boreal Transport Nord A/S, men, så kom Torghatten Nord inn fra 1.6, og siden har driften i sambandet vært mildt sagt veldig ustabil, da Torghatten vant anbudet Nesna- Nesnaøyene og Nesna-Levang, ble det nevnt at fergene «Røsund» og «Trondenes» skulle gå sambandet, med «Bjarkøy» som reserveferge, å for å gjøre det enklere å reise, ble fergesambandene lagt opp til ett gjennomgående samband, Tomma- Handnesøy- Vikholmen- Nesna-Levang.

La oss ta litt fakta om fergene som er i anbudet: «Røsund» er ei ferge som ble bygget i 1977, det vil si hun er 42 år gammel, å mer eller mindre oppbrukt maskinelt og teknisk, kan jo nevnes at Røsund har samme maskinkraft som ei annen nevnt ferge i tidl. innlegg, nemlig «Haarek», som hadde vansker med å legge til i relativt rolig vær og vind.

Så er det neste fartøy, «Trondenes», ei ferge bygget i 1982, med en stor og flott salong, å enorm kapasitet, best evnet i sambandet.

så er det siste og verste fartøyet, «Bjarkøy». Bjarkøy er ei ferge bygget i 1979, null utsiktssalong over dekk, å med en kapasitet på kun 32 biler, er hun minst egnet i sambandet, at hun i det hele tatt er et alternativ som reserveferge her er utrolig.

I tillegg kan det jo nevnes at Bjarkøy har utrolig dårlig manøvreringsevner og maskinkraft, det fikk vi se da hun gikk Nesna- Nesnaøyene de aller første dagene Torghatten startet opp sambandet, faktisk så dårlig maskinkraft at hun sleit med å holde ruta, samt at hun må kansellere anløp av Handnesøy ved enkelte strøm og vindforhold.

I tillegg, er tilstanden på ferga utrolig dårlig! Jeg spurte en fra Boreal om hva han syntes om ferga Bjarkøy, fikk da til svar at «hadde han vært sjef i Sjøfartsdirektoratet, hadde han lagt ferga til kai og fratatt alle sertifikater umiddelbart»! Det sier litt om hvor dårlig materiellet er.

I tillegg, ligger hovedferga Røsund fortøyd og stille, av ukjent årsak på Vikholmen, noe hun har gjort i snart en måned, i tillegg reagerer jeg på hvor dårlig Torghatten er på å gi ut informasjon, og får man melding om kanselleringer, får man gjerne flere tjuetalls meldinger fra samme samband, som sier forskjellige ting, folk blir jo usikre på hva man skal tro på.

Kan jo også nevnes at fergeleiet på Levang var stengt 2 uker, å ble åpnet 13.6, etter ei ombygging som i mine øyne er helt bortkastet, da bredden på fergebrua er like bred som den gamle når det gjelder bredde for kjøretøy, like trangt og smalt, å i tillegg ble det oppdaget først ETTER at fergekaia var ferdig, at «Trondenes» ikke kunne bruke fergekaia på flo sjø, da ressessen på ferga ikke er tilpasset kjørebrua, å da var jo kaoset komplett. Så ble datoen 25.6, etter uker med ujevn ruteproduksjon, toppet det seg da ferga «Trondenes» fikk girtrøbbel, dagen etter at samme ferga fikk problem med pumpene til toalettene, og da ble også ferga kansellert, men var i rute trafikk like etterpå. Men i dag, ble ferga kansellert på ubestemt tid.

Kjære Nordland fylkeskommune, nå er vi møkk lei kanselleringer og tekniske problemer pga. gammelt materiell, dette materiellet som er lagt inn i anbudene duger ikke, verken hoved- eller reservefartøy, det har man jo sett de siste ukene, å nå som sommeren står for døren, er teknisk feil å mangel på reservefartøy som funker, det siste som trengs! Øyboerne fortjener så mye bedre, Trondenes er perfekt for sambandet, men da må maskineri og teknisk vedlikehold høyere opp på lista, Røsund må fikses fortere enn fy, å få henne inn i stabil drift, Bjarkøy må byttes ut med bedre beredskapsferge, gjerne toppsalong, og bedre maskin og styreegenskaper, Kjære NFK, håper dere ser dette innlegget, å innser hvor ille situasjonen er! I neste anbudsrunde forventer jeg at dere stiller strengere krav til materiell i anbudene, i stede for gammelt utrangerte fartøy med helt elendige manøvreringsegenskaper.

Hilsen Kim A. Stiansen.

Kommentarer til denne saken