Når det regner på turistene drypper det på butikkene

Dårlig vær betyr "stinn brakke" på City Nord. og andre kjøpesentre. Énmetersregelen er bare å glemme. Bildet er tatt tidligere denne uka.

Dårlig vær betyr "stinn brakke" på City Nord. og andre kjøpesentre. Énmetersregelen er bare å glemme. Bildet er tatt tidligere denne uka.

Av
DEL

Apropos «Hvis du vil selge noe, så si til en kvinne at det er en god handel, og til en mann at det er fradragsberettiget», mente den amerikanske forfatteren Earl Wilson (1907-1987).

At kvinner elsker å shoppe er opplest og vedtatt. Så innarbeidet er myten at man enkelte steder henvises til nærmeste kjøpesenter når byens attraksjoner etterspørres. Men myten om kvinner og handling bør revideres. Faktum er at svært mange kvinner slett ikke trives med å handle. Mer enn hver fjerde kvinne i en stor britiskundersøkelse gjennomført for noen år siden, sier at de rett og slett hater å gå i butikkene på jakt etter nye klær. Og 47 prosent av de spurte, nesten annenhver kvinne, svarer at de ser på det å kjøpe klær som en rutineoppgave som må gjøres.

Å handle er tidkrevende og kostbart, mener en stor del av de 1685 kvinnene som deltok i undersøkelsen.

Undersøkelsen i England må være gjort en fin sommerdag. For det er bare sånn det er: Når det regner på sommergjestene drypper det også på butikkene. I stedet for å traske gatelangs i regnvåte bygater når man først er på feriebesøk – og været slett ikke innbyr til uteaktiviteter – trekker folk inn under tak. Kjøpesentrene har reddet mang en feriedag for turister med søkkvåte unger på slep. Ikke akkurat like morsomt som badeland eller flymuseet, men i mangel av stillongs, paraply og støvler.

Og når man først er der så handler man selvfølgelig stillongs, paraply og støvler – og litt til.

Kundene er særdeles velkommen, etter tap av omsetning gjennom perioden Norge var stengt ned. Et par skikkelige regnværsdager kan berge bedriften. Virke, handel- og tjenestenæringens hovedorganisasjon, forventer stor økning i sommerhandelen i år, og Sørlandet og Nord-Norge blir trolig handelsvinnerne. Virke spår at handelen i norske butikker kan øke med nesten sju milliarder kroner denne sommeren. Det tilsvarer en sommerhandel på om lag 108 milliarder. Årsaken er at nordmenn i år er turister i eget land, og de legger igjen mer penger enn utenlandske turister. Sommerhandelen er spesielt viktig for turiststeder og Distrikts-Norge. Omsetningen gjør at de kan holde liv i butikkene resten av året, har fagsjefen i Virke tidligere påpekt.

På City Nord går folk i kø denne uka med ganske dårlig vær, og det er knapt en parkeringsplass å oppdrive. Det minner om julehandelen, så mye folk har trukket innendørs. Én meters avstand er bare å glemme. Paradokset er åpenbart: Maks 200 på arrangementer, ingen begrensninger på antall folk på kjøpesentre. Men hvis det altså stemmer at mange kvinner slett ikke liker å handle, i alle fall er det færre enn mytene sier, så kan man jo lure på hvem som foreslår å ta en tur på butikken, eller nærmeste kjøpesenter.

Og hvem som egentlig legger igjen pengene.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken