Gå til sidens hovedinnhold

Musikkfestuka skal vokte seg for å bli Bodøs nye bestemorfestival

Stein Sneve advarer mot at publikum som blir eldre og eldre.

Kommentar Dette er en kommentar, skrevet av en redaksjonell medarbeider. Kommentaren gir uttrykk for skribentens holdninger.

Nordland Musikkfestuke (NMFU) er ved halvgått løp, for i år. Nok en gang har den vært en kunstnerisk suksess; to fantastiske kunstutstillinger, flere glimrende konserter, et nyskrevet musikkteater om Bodø-poeten Sissel Solbjørg Bjugn.

Men en ting slår meg når jeg vandrer mellom opplevelser, i år som tidligere år. Vi som møter opp, vi som er publikum synes å bli eldre og eldre.

Dette er åpenbart blitt forsterket av koronapandemien, men har vært en langvarig tendens: Nordland Musikkfestuke skal vokte seg vel for å bli Bodøs nye bestemor- og bestefarfestival.

NMFU har aldri manglet ambisjoner. Ikke minst de siste årene. Rolf Cato Raade fikk hit musikere i verdensklasse, med konserter på Keiservarden. Hans etterfølger André Wallan Larsen gjorde det samme, om enn innen det smalere segmentet barokkmusikk.

Dette har gitt meg som publikum en rekke fantastiske opplevelser opp gjennom årene. Det samme gjelder nok mange bodøværinger, og Musikkfestuka vil garantert fortsette med å levere under ny ledelse.

Men så var det dette med de unge da. Som nevnt er dette blitt kraftig forverret av pandemien, med kraftige kutt i Sinus-programmet og avlyste konserter på Nyholmen skanse. Kanskje de deler av programmet som i utgangspunktet appellerte aller mest til ungdommen.

Neste år er forhåpentligvis NMFU tilbake i full styrke, med langt flere arrangementer og større bredde. Da må ungdomsutfordringen tas på alvor.

To års pause er svært lenge når du er under 20 år gammel. Ungdom som hadde et forhold til Musikkfestuka har fått det svekket, og man har neppe tiltrukket seg mange nye. På den andre siden gir dette en unik mulighet for å starte litt på nytt når det gjelder de yngste.

Få er antakelig bedre egnet til å ta den utfordringen enn NMFUs nye direktør Gro Bergrabb. Gjennom mange år har hun jobbet nettopp med ungdom og musikk som domkantor og dirigent for ungdomskor.

Den enkleste måten for Musikkfestuka å tiltrekke seg flere unge på er antakelig å satse enda mer på rytmisk musikk. Det vil være et feilgrep.

Nordland Musikfestuke har alltid vært en festival med hovedvekt på klassisk musikk, og bør fortsatt være det. Hvis ikke risikerer man å vanne ut profilen, og miste et større publikum enn man vinner. Dessuten finnes det mange nok festivaler for denne type musikk allerede.

Det bør dessuten være en av Musikkfestukas hovedoppgaver å øke kunnskapen om og interessen for klassisk musikk blant nettopp unge mennesker. Det bør være et minstekrav ut fra nivået på den offentlige støtten.

Det er heller ikke sikkert det er spesielt vanskelig. Kulturelt sett er Bodø primært en musikkby. En aktiv og langvarig satsing på musikkskoler har gitt resultater. Også når det gjelder klassisk musikk.

Dette er noe NMFU kan bygge på, når de skal gjøre sine klassiske konserter relevante for ungdom. Målet må være at det om noen år er barnebarna som inviterer bestemor på festival. Hvis ikke kan det bli temmelig tomt foran scenen om ikke alt for mange år...

Kommentarer til denne saken