Dirigenten Gro føler at verket gir glede og ære: - Jeg blir bare mer og mer ydmyk

Nær generalprøve: En  av de siste øvelsene før framføring av Juleoratoriet torsdag. Domkantor Gro Bergrabb dirigerer Bodø domkor og Arktisk Filharmoni.

Nær generalprøve: En av de siste øvelsene før framføring av Juleoratoriet torsdag. Domkantor Gro Bergrabb dirigerer Bodø domkor og Arktisk Filharmoni. Foto:

Bachs juleoratorium er et av de mest berømte og spilte sakrale verk i verden. Torsdag kan du oppleve det i Bodø domkirke. Dirigenten føler at denne musikken inngir glede og ære.

DEL

– Å få sette seg grundig inn i denne musikken er så fint, så godt, ja det føles som en ære. Jeg blir bare mer og mer ydmyk over komposisjonen, sier domkantor Gro Bergrabb,

Hun har vært med og framføre J.S. Bachs juleoratorium mange ganger, men aldri som dirigent for fullt kor og orkester slik som det blir i morgen.

–Det er en veldig utfordring, men jeg gjør det med glede, for dette er så stort, sier hun.

Fire solister

Viktige i framføringa av verket, i tillegg til Bodø domkor og nesten 30 musikere fra Arktisk Filharmoni, er Mathilde Marjavara, sopran, Mette Bjærang, alt, Mathias Gillebo, tenor, og Martin Hatlo, bass.

Marjavara er fra Tromsø, utdannelse fra Oslo, og har arbeidet mye som sanger i Nord-Norge, nå sist med en rolle i Arktisk Filharmonis oppsetning av Carmen. Bjærang er fra Bodø, har utdannelse blant annet fra København hvor hun bor, og jobber allsidig i hele Norden.

Gillebo er særlig ettertraktet til kirkemusikalske verk og i tillegg til sanger er han også teolog, mens Hatlo regnes som kommende stjerne etter flere suksesser blant annet ved operaen i Oslo ganske så fort etter endt utdannelse.

– Fabelaktig dyktige

Dirigenterfaring har Gro Bergrabb i fullt monn som kordirigent. I flere år har hun vært dirigent for Domkirkens Ungdomskor, og tidligere i år tok hun over dirigentansvaret for Bodø Domkor. Begge disse er kor med høy kvalitet.

– Hadde det ikke vært for at musikerne fra Arktisk Filharmoni er så profesjonelle og fabelaktig dyktige som de er, og at koret har så stor og god erfaring, hadde det nok ikke gått så greit som det har gjort, sier Bergrabb.

Stort program

Orkesteret er satt sammen som et barokkorkester med i underkant av 30 musikere, og koret teller om lag 45 i denne konserten.

– Jeg er så imponert over domkoret, de har et program og så mye å gjøre denne høsten at det er som de skulle vært profesjonelle. De jobba masse med sin deltakelse i operaen Carmen først, deretter var det deltakelse i Nordic Music Days, nå er det Juleoratoriet og så går de rett løs på den tradisjonelle Nattjazzen. Dett er imponerende! sier Gro Bergrabb.

Konsekvensene

Domkantoren karakteriserer Juleoratoriet til Bach som en sammensetning av flere forskjellige julehistorier.

– Først og fremst er det fortellingen som vi alle kjenner som Juleevangeliet, men det handler også om konsekvensene, hva som skjedde rundt selve hovedfortellingen. Musikk og tekst tilsammen gir en dramaturgi som forteller det hele på en fantastisk måte, og på en måte som er så langt fra «nissejula» som det går an. Her er det virkelig ekte høytid, fortettet disiplin, det fokuseres på tekst og musikk som til sammen gir både stor jubel og stor dramatikk.

Gjenbruk

Bachs juleoratorium er et av de mest berømte og spilte sakrale verk i verden, og det mest kjente juleoratoriet. Verket består egentlig av seks deler som inkluderer hele jula fra julaften til søndag etter nyttår, men her framføres de tre delene som omhandler selve jula.

Gro Bergrabb, Bodø Domkor og Arktisk Filharmoni lover sakral og helt spesiell stemning når Juleoratoriet av Johann Sebastian Bach skal framføres.

Bare en del av musikken ble nykomponert som julemusikk av Johann Sebastian Bach. Flere koraler og arier stammer fra verdslige verker Bach tidligere hadde komponert. Dette var en vanlig metode for å presentere ny tekst. Verket ble første gang framført i Leipzig i jula/nyttår i 1734/35.

Artikkeltags