Trump vil kutte elbil-støtte - kan få betydning utenfor USA

Donald Trump vil skrote støtteordningen for elbiler og ladbare hybrider i USA. Denne ble innført av forgjengeren Barack Obama. Foto: Scanpix

Donald Trump vil skrote støtteordningen for elbiler og ladbare hybrider i USA. Denne ble innført av forgjengeren Barack Obama. Foto: Scanpix

Av
DEL

(Broom): Null moms og heller ingen avgifter har vist seg å være svært effektivt for å få fart på elbilsalget i Norge. Ingen kjøper flere elektriske biler i forhold til folketallet enn oss nordmenn.

Men visste du at det er gode insentiver for å få fart på elbilsalget, også i USA?

De kom på plass mens Barack Obama var president i landet. Hans visjon var at USA skulle bli det første landet i verden med en million elektriske biler på veiene. For å klare det, ble det innført egne skatteregler for bilprodusentene. Det ga dem betydelig skattelette for hver solgte elbil og ladbare hybrid.

Stimulere bilprodusentene

Beløpet er på 7.500 dollar, eller rundt 65.000 kroner, per bil. Dette er begrenset oppad til 200.000 biler.

Deretter følger en støtte på 3.750 dollar de neste seks månedene, og 1.875 dollar halvåret etter dette igjen. Og så er det slutt.

Formålet er å stimulere bilprodusentene til å satse elektrisk og bidra til at særlig utviklingen av mer effektive og billigere batterier skyter fart.

Støtteordningen for elektriske biler har vært svært viktig for Tesla i starten. Nå er de i gang til omstille seg til et liv uten dette. Foto: Scanpix.

Ligget i krig med bilbransjen

Nå vil Donald Trump skrote hele ordningen. I sitt nye forslag til statsbudsjett tar han bort disse skattereglene. Angivelig vil det spare den amerikanske staten 2,5 milliarder dollar over de neste ti årene.

Trump vil samtidig ta bort en rekke insentiver for å få fart på utvikling og utbygging av fornybar energi. Hans prinsipielle holdning er at dette er noe markedet må ta seg av, ikke staten.

Trump har også tidvis ligget i krig med den amerikanske bilbransjen. Han har svært høylydt kritisert de som har flyttet bilproduksjon ut av USA.

I fjor truet han med å fjerne alle subsidier til General Motors (GM) da de vedtok å legge ned fire fabrikker i USA og kutte 15.000 jobber.

General Motors er blant de amerikanske bilprodusentene som de siste årene har lagt ned fabrikker og kuttet i antall ansatte. Det har skapt bruduljer, også på det politiske plan.

Hodepine for Tesla

Han er også sterkt kritisk til særlig den store importen av biler fra Tyskland og har truet med straffetiltak og handelskrig her.

Hvis støtteordningen for elektriske biler blir borte, kan det få betydelige konsekvenser. I juli i fjor passerte Tesla grensen på 200.000 biler og i november gjorde GM det samme. Særlig for Teslas del er dette en stor utfordring. De er nå i gang med å effektivisere både produksjon og salg av bilene sine, for å kompensere for mest mulig av det de mister i støtte.

Det blir anslått at det for andre bilprodusenter kan bli langt mindre fristende å satse elektrisk hvis dette går gjennom. Dette markedet er fortsatt i en tidlig fase. For bilprodusentene er det et element av risiko å satse på elektriske biler, og særlig den amerikanske bilbransjen har så langt vært konservativ her.

USA kan bli annerledes-land

Hvis dette enorme markedet i på sett og vis melder seg ut av elbilutviklingen, vil det bety færre elektriske biler utviklet og produsert. I Europa og Kina er utviklingen nå helt motsatt. Det satses tungt på elektriske biler og mange mener det bare er snakk om 5-10 år før disse kan nærme seg salgstallene til biler som går på bensin og diesel. Dermed kan USA bli annerledes-landet her.

Det hører med til saken at det demokratiske partiet i USA er sterkt mot å kutte elbilstøtten. Donald Trump kan derfor få en tøff kamp med å få dette gjennom og vedtatt.

Artikkeltags