Sparte 300.000 på å kjøpe bobil i Tyskland

– Jeg sparte over 300.000 på å kjøpe en bobil som denne i Tyskland, foreller en bobil-eier som vil være anonym.

– Jeg sparte over 300.000 på å kjøpe en bobil som denne i Tyskland, foreller en bobil-eier som vil være anonym.

Av

Men det kan bli trøbbel med garantien.

DEL

Broom: Bobil-salget går gjennom taket i Norge. Antallet nye bobiler solgt her i landet har økt med 15 prosent årlig i flere år nå, og kilder i bransjen venter at veksten vil fortsette også i år. En stor andel av bobilkjøperne er godt voksne par som har tid og råd til å farte fritt omkring.

Mange har byttet ut hytte eller båt med bobil for å få en mer fleksibel og mye mindre væravhengig ferieform. Med bobilen kan man bevege seg over store områder relativt raskt, og kommer man til et sted man liker, er det bare å stoppe for en dag eller tre.

Ustabilt norsk sommervær er heller ikke lenger noen hindring, slik det kan være for båtferie.

Test før du kjøper bobil

Men bobil er ikke billig. Med engangsavgifter som for personbil, og moms, ender hytta på hjul lett på millionen eller mer før man kan ta landeveien fatt. Har man ekstra god råd, og lov til å kjøre tyngre bil, snakker vi fort om langt over millionen for store og eksklusive bobiler. Det er derfor lurt å teste ut om dette er en ferieform man kan trives med FØR kontrakten skrives.

For noen tusenlapper kan man leie en bobil noen dager, og føle bobillivet litt direkte på pulsen. Dette kan være en veldig fornuftig investering.

Sparte 300.000 på kjøp i Tyskland

For den som vil gjøre et ekstra godt kjøp, kan det være store penger å spare ved å kjøpe bobilen i Tyskland, slik en bobil-entusiast som har kontaktet Broom har gjort.

– Jeg har akkurat vært i Tyskland og hentet en bobil, og sparte rundt 300.000 kroner i forhold til tilsvarende bil her hjemme, forteller han selv.

Helt uten utfordringer er en slik handel likevel ikke:

– Det er riktig nok bare to års garanti på bildelen, men det løser man lett ved å kjøpe tre år ekstra garantiforsikring for noen tusenlapper – så kommer man opp i fem år også her. For bodelen gjelder samme Europa-garanti uansett, i mitt tilfelle seks år, legger han til.

Har så godt som alt

Vår mann kjøpte en av de mest populære modellene i Europa. Den ligger midt i den prisklassen det selges mest av, og han forteller at prisen på hans bil ville vært ca. 1.050.000 kroner her i landet, ferdig til bruk.

– Jeg hadde i utgangspunktet planlagt å kjøpe helt ny bobil, men endte med en som var ett år gammel på grunn av alt utstyret som fulgte med denne. Den har så godt som alt man kan tenke seg, unntatt A/C i taket (varmepumpe med kjøling og varme), men dette skal jeg gå ettermontert til våren for rundt 24.000 kroner. Da er virkelig bilen komplett, mener jeg, sier han.

Mange er skeptisk

Regnestykket for hans bobilkjøp i Tyskland ser slik ut:

Kjøpesum bobil Kr. 469.966,-

Moms. - 117.492,-

Engangsavgift. - 97.170,-

Sum Kr. 684.628,-

– Jeg har fulgt mye med på Finn.no siden jeg solgte min forrige bobil, og kan ikke skjønne annet enn at dette er veldig gunstig.

– Likevel er det ikke mange som benytter seg av denne muligheten?

– Veldig mange er redde for språket eller for å bli svindlet. Mange synes også bilene ikke har riktig utstyr, og er skeptisk til garantien, som bare gjelder i to år i de fleste europeiske land.

Rimelig godt sikret

– Så bør det også tilføyes at for å gjennomføre et slikt kjøp, bør man ha pengene tilgjengelig på konto. Hvis ikke, er det mye lettere å gå til en forhandler i Norge og underskrive noen papirer, så ordner forhandleren med lån og alle formaliteter – og så er det bare å kjøre og nyte, sier vår mann, som selv har funnet det han mener er en kurant oppskrift på garantidekning og trygghet:

– Når det gjelder garantier, så har jeg funnet ut at det kan kjøpes en «superforsikring» i mitt forsikringsselskap som jeg synes dekker veldig mye. Den dekker motor, girkasse og alle elektronikkbokser på bilen, og den dekker også utgifter hvis bilen streiker på tur. Denne dekningen er gyldig på bil som er opptil 7 år gammel.

– På en bobil er det ofte bodelen som er mest utsatt, og det store spøkelset for alle er vel fukt?

– Ja, men dekningen gjelder også bodelen når det gjelder fukt i opptil 15 år gammel bil med gyldig test hvert år, det samme som fabrikken krever. Da er man rimelig godt sikret, fastslår han til slutt.

Ikke veldig vanlig

Broom har spurt en av de store forhandlerkjedene om hvor vanlig det er at norske kunder kjøper bobil i utlandet, i dette tilfellet Tyskland:

– Nei, dette er noe som skjer unntaksvis, og som bare utgjør en brøkdel av de 4.000 nye bobilene som ble solgt siste år her i landet, sier Bengt Heggertveit, konsernsjef i Ferda, som har forhandlere spredt rundt over hele landet.

Bobil er en ferie- og fritidsform stadig flere faller for. (ill. foto)
Bobil er en ferie- og fritidsform stadig flere faller for. (ill. foto)

Hytte på hjul

– Men det ser jo ut som det er store penger å spare?

– Ja, men det man sparer ved kjøpet, kan fort gå tapt på dyre reparasjoner senere. Det er helt andre garantibestemmelser som gjelder i Norge enn i de fleste andre land. Mens det er 2 års garanti i Tyskland, har mange merker inntil 5 års garanti i Norge, for ikke å glemme den særnorske forbrukerkjøpsloven som uansett gjelder i 5 år for bobil, noe som er en vesentlig forskjell, understreker Heggertveit.

– Noe kundene ikke ser ut til å ta helt inn over seg, er at vi her ikke snakker om en ordinær bil – vi snakker om en «hytte på hjul», og dette betyr blant annet helt andre utfordringer på service og vedlikehold. Å skape forståelse for dette er en stor utfordring i bransjen i dag.

– I vår kjede bruker vi derfor mye ressurser på å kurse folk på kundereklamasjonsbehandling, som følge av at vi ønsker å bli langt bedre på forventningsstyring, sier han videre.

Garantien er forhandlers ansvar

Heggertveit forteller at det store spøkelset for enhver bobileier er fukt. Slike skader kan koste opptil sekssifrete beløp å utbedre. Bobil-produsentene gir fuktgaranti på opptil 12 år, men forutsetningen for at denne garantien skal gjelde, er at bobilen får årlig fukttest hos forhandleren.

Dette gjelder også om bobilen er kjøpt hos utenlandsk forhandler – også denne må oppsøkes årlig for at fuktgarantien ikke skal falle bort.

– Gjelder ikke garantiansvaret uansett i hvilket land bobilen er kjøpt?

– I Norge er det vanlig at forhandler kjøper bobil direkte fra produsent. Når det ikke finnes en felles importør, forvaltes derfor garantien av den enkelte forhandler.

Salgsøkning stresser kapasiteten

– Enkelt sagt: Når du kjøper bobil hos oss, har du samtidig kjøpt garanti- og serviceplass for bobilen din hos oss, sier Bengt Heggertveit videre.

– Betyr dette at en kunde som har kjøpt sin bobil i Tyskland også må dra tilbake dit for garanti-reparasjoner?

– Ja, hverken vi eller andre norske forhandlere har ansvar for garantiutbedring på tysk-importerte bobiler. I tillegg er det svært få forhandlere som tilbyr de årlige fukttestene som er helt nødvendige for at garantier og forsikring skal gjelde.

Konsernsjef Bengt Heggertveit i Ferda venter at bobilsalget vil fortsette å øke fremover.
Konsernsjef Bengt Heggertveit i Ferda venter at bobilsalget vil fortsette å øke fremover. Foto: Olav Heggø

– Gjelder det samme for service og andre typer reparasjoner?

– Nei, men bransjen har vokst kraftig i mange år. Også i fjor økte salget med 15 prosent, slik det har gjort i flere år nå. Dette har ført til at vi i praksis ikke har kapasitet til andre enn våre egne kunder, og har mer enn nok med å hjelpe dem.

Øker over hele Europa

– Vi sier ikke nei, og i nødsfall hjelper vi alltid, men for vanlig service og reparasjoner kan ventetiden bli svært lang og kostbar, understreker han.

– Vil bobilsalget fortsette å øke?

– Vi tror på vekst i år også, om enn ikke like mye som før. Økningen er ikke noe særnorsk fenomen. Bobilsalget har økt jevnlig med 15 prosent i året i hele Europa. Det er flere grunner til dette. Det har vært lav rente over lang tid, og vi får flere og flere godt voksne som har tid og midler til å reise omkring, slutter Bengt Heggertveit i Ferda.

Artikkeltags