Gå til sidens hovedinnhold

Feilen i mobilnettet funnet og rettet

Artikkelen er over 5 år gammel

Få AN+ i 3 måneder - betal for 2. Bestill her

Telenors mobilnett begynte fredag ettermiddag å fungere som normalt etter at det i flere timer hadde vært nede eller svært ustabilt over hele landet.

– Ved 15.30 tiden fredag fungerte mobilnettet igjen som normalt med ordinær trafikkavvikling for mobilkundene, sier pressekontakt Magnus Line i Telenor til NTB.

I en pressemelding skriver Telenor Norge at feilen er funnet og rettet. Under arbeidet med å finne årsaken til feilen har Telenor blant annet analysert signalering inn til mobilnettet i Norge.

- Analysen viser at det på tidspunktet feilen oppstod ble sendt uvanlig signalering inn i Telenors nett. Denne kom fra en annen internasjonal operatør og inneholdt meldingstyper som forekommer svært sjeldent. Denne sjeldne signaleringen ble feiltolket i programvaren som Ericsson har levert til Telenors mobilnett og medførte at deler av mobiltrafikken stoppet.

Selskapet beklager problemene feilen har medført for kundene og takker for at de viste stor tålmodighet under feilsituasjonen.

Han sier at teknikere gjorde noen endringer i systemene fredag ettermiddag, men arbeidet med å kartlegge årsaken til feilen fortsetter – om nødvendig gjennom helgen.

Én av tre

Om lag en tredel av Telenor Mobils drøyt 3 millioner kunder var rammet av feilen i systemet.

Noe taletrafikk gikk gjennom, og tekstmeldinger lot seg også sende, men det var forsinkelser på mottak, ifølge informasjonssjef Anders Krokan i Telenor Norge.

Også tjenester over mobildata opplevde oppkoblingsproblemer, som for eksempel BankID på mobil.

Feilen førte også til at teleselskapets kunder ikke fikk ringt nødnumrene, men nettstedet som formidler viktig informasjon fra myndighetene til befolkningen, kriseinfo.no, opplyste hvordan man kunne ringe 112.

9 millioner i gebyr

I oktober 2014 ble også teleselskapets kunder rammet av en feil som førte til at over 3 millioner kunder ikke fikk brukt mobiltjenester i omtrent to og en halv time. Den gang oppsto feilen i forbindelse med planlagt arbeid i Telenors abonnentdatabase.

Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom) ga Telenor et gebyr på 9 millioner kroner etter hendelsen. Telenor påklaget gebyret, men i januar i år stadfestet Samferdselsdepartementet at gebyret skulle opprettholdes.

Departementet mente egentlig at feilens grovhet talte for at gebyret burde vært høyere, men viste til at Telenor umiddelbart etter feilen innførte risikominskende tiltak. (©NTB)

Kommentarer til denne saken