Sjefredaktør krever gransking av anbudskamp

Av
Artikkelen er over 3 år gammel
DEL

AproposKjære leser. Tre flyselskaper kjemper om anbud på kortbanenettet fra Trondheim og nordover: Widerøe, Danish Air Transport (DAT) og FlyViking AS. Men før Samferdselsdepartementet tar en beslutning er det tvingende nødvendig at lufta renses: Er anbudsreglene brutt? Har det vært et ulovlig samarbeid mellom anbydere?

Det er enormt mye som står på spill: For passasjerene, for flyselskapene og for de ansatte. Widerøe betjener i dag samtlige ruter. For selskapet, som har hovedkontor og operativ base i Bodø, utgjør anbudet 40 prosent av virksomheten.

Om Widerøe skulle tape anbudene vil det medføre et skrell av uante dimensjoner for selskapet og de ansatte hos Bodøs største private arbeidsgiver.

Det er utelukkende positivt at det er tøff konkurranse om å fly rutene. Det kan bidra til lavere priser, høyere kvalitet og skjerpede operatører på driften av de 13 ruteområdene, fra 1. april 2017 til 31. mars 2022.

Problemet oppstår når tidligere Widerøe-pilot Ola K. Giæver (61) i selskapet FlyViking på NRK Nordlands direktesending opplyste at han underveis i utlysningen har hatt flere møter med en annen tilbyder, Danish Air Transport (DAT):

- Vi har snakket om hvilke ruter som passer for dem og hvilke som passer for oss. Så dro vi hver til vårt og gjorde hjemmeleksen. Dersom Danish Air og FlyViking får et anbud, kommer vi til å inngå et samarbeid på teknisk side, sa Giæver.

Transportforsker Gisle Solvoll ved Nord universitet reagerte kontant: – Dette er ulovlig. Jussprofessor Erling J. Hjelmeng ved Universitetet i Oslo og NHH er enig. Han er ekspert på konkurranserett: – Hvis partene har snakket sammen om hvilke ruter de skal søke på, er det en alvorlig overtredelse av konkurranseloven. Dette ligner på eksemplene vi bruker i undervisningen som de verste former for overtredelse. Her er det bare å kontakte Konkurransetilsynet med en gang, uttalte han til Dagens Næringsliv.

Hensikten med en anbudskonkurranse er at en part ikke skal vite noe om hva konkurrentene gjør eller tenker.

Ledelsen for DAT ønsket først ikke å uttale seg. Senere har de hevdet at de ikke har diskutert innholdet i anbudene med Giæver.

Ola Giæver er en frittalende investor. Han fikk i sin tid sparken i Widerøe, en sak han senere tapte i retten. Etter kraftige reaksjoner har Giæver trukket sine egne uttalelser. «En rå spøk», skrev han i en sms til DN. På spørsmål om hva en «rå spøk» er svarte Giæver: – Det er en nordlending som forteller eventyr.

Konkurransetilsynet har ikke noe valg. De må inn i saken og avklare alle forhold. Lufta må renses for rykter, spekulasjoner og eventyr. Det må gjøres før konsesjonene tildeles. Det er både i statens, offentlighetens og de tre tilbydernes interesse.

God helg!

Jan-Eirik Hanssen, sjefredaktør

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags