Nettrafikken skjøt i været under premiéren: - Dette er kjempereklame for Nord-Norge

NORDLYSJEGERE: Dokuserien «Jakten på Nordlyset» følger flere guider og aktører som gjør sitt beste for å hjelpe turister og besøkende med å realisere drømmen om å oppleve nordlyset.

NORDLYSJEGERE: Dokuserien «Jakten på Nordlyset» følger flere guider og aktører som gjør sitt beste for å hjelpe turister og besøkende med å realisere drømmen om å oppleve nordlyset. Foto:

Responsen kom umiddelbart da første del av den nye nordlysserien rullet over skjermen.

DEL

Tirsdag kveld var det endelig klart for første del av den nye TV-serien «Jakten på nordlyset» på TVNorge. Riktig nok kunne hovedpersonene og inviterte gjester tjuvstarte med festpremiére noen dager tidligere, men i går kunne altså et nasjonalt TV-publikum følge nordlysguidenes og turistenes jakt på det fargesprakende himmelfenomenet i nord.

TV-premiéren ga øyeblikkelig respons, forteller reiselivssjef Chris Hudson i Visit Tromsø.

Det skriver Nordlys.no

Trafikkøkning

- Vi registrerte 140 prosents økning av trafikken på våre nettsider mens programmet ble sendt. Det tyder på at en god del gikk rett på nett på telefonene sine for å sjekke ut Tromsø som destinasjon. Det er veldig, veldig positivt, fastslår Hudson.

Dokuserien i ti deler følger flere guider og aktører som hjelper turister og besøkende med å få oppfylt drømmen om å oppleve nordlyset.

- Noen av dem er pionerer som startet med dette for mange år siden. Det er viktig å få høre deres stemmer, mener Hudson, som ikke er i tvil om at serien gir ytterligere effekt til den bokstavelig talt magnetiske trekkrafta nordlyset har på turismen til Tromsø og landsdelen.

- Dette er kjempereklame for Nord-Norge og for Tromsø. De fleste seerne bor i Norge, men vi har jo ambisjoner om å være et foretrukket nasjonalt reisemål.

NORDLYSJEGERE: Dokumentaren "Jakten på Nordlyset" forteller historien om nordlysturismen fra perspektivet til de lokale reiselivsaktørene som på oppofrende og lidenskapelig vis tar seg av de som kommer til Tromsø med en drøm om å se det spektakulære lyset.

NORDLYSJEGERE: Dokumentaren "Jakten på Nordlyset" forteller historien om nordlysturismen fra perspektivet til de lokale reiselivsaktørene som på oppofrende og lidenskapelig vis tar seg av de som kommer til Tromsø med en drøm om å se det spektakulære lyset. Foto:

Mest sett

En av dem som gjerne reiser nordover etter å ha sett programmet, er mediesjef Hanne McBride i Discovery Networks Norway, som eier TVNorge.

- Jeg er opprinnelig fra nord, men jeg har ikke vært på nordlyssafari. Jeg håper serien bidrar til at det kommer masse nye turister, sier McBride, som er godt fornøyd med seriestarten.

Det er også Sigmund Bade, community manager i kanalen. Han forteller at «Jakten på nordlyset» ble sett av 140.000 tirsdag, og dermed ble dette kanalens mest populære program i går.

Se klipp fra serien under:

Sverige og Danmark

«Jakten på nordlyset» er produsert av Alfred Film og TV og initiativtaker Silje Bürgin-Borch. Discovery Networks Norway har nordiske rettigheter til serien, og det betyr at den kan dukke opp på TVNorges søsterkanaler i Sverige og Danmark uten at dette er avklart per nå.

- Hvilken effekt tror du serien kan ha om den selges videre til andre land?

- Det vil selvfølgelig være veldig positivt, og da må vi være proffe nok til å ta imot den responsen som måtte komme, sier reiselivssjef Chris Hudson.

- I første omgang vil det viktigste være å svare på spørsmål og meldinger som dukker opp på sosiale medier.

Første del av «Jakten på nordlyset» ble sendt første gang tirsdag, men sendes også i kveld og lørdag på TVNorge. Andre del sendes første gang kommende tirsdag. Serien blir også gjort tilgjengelig på kanalens nettsider.

Artikkeltags