Romerikes Blad: – Det er rundt 25 biler, og de står parkert der det er kortest vei til bolighus. Vi har cirka 30 meter fra terrassen vår til nærmeste søppelbil, sier Mariann Karlsen, som slår fast at det største problemet med bilene er lukt – mye lukt.

– Stank er et mer dekkende ord. Det er en forferdelig stank som er veldig sjenerende spesielt på denne årstiden, sier hun.

Karlsen og andre beboere i Rugdeveien på Lindeberg er nærmeste naboer til Sørum Næringspark. Der parkeres søppelbilene til Romerike Avfallsforedling (Roaf) etter endt arbeidsdag.

Rotter og tamponger

Hun er ikke den eneste av naboene som plages av søppelstanken, men hun er trolig den som har hatt hyppigst kontakt med Roaf. Og hun kan dokumentere kontakt helt tilbake til 2014.

– I tillegg til den fæle stanken sliter vi med rotter og flygeavfall. Hver vår plukker naboene hver sin søppelsekk med tamponger, tomme hermetikkbokser og annen søppel som ligger igjen på søppelbilene og flyr over til oss. Men det er utvilsomt stanken som er det verste.

Karlsen er stadig i kontakt med Roaf og Sørum Næringspark, men begynner å bli lei av å klage fordi det bare hjelper en kort stund.

– Arrogant holdning

– Det er frustrerende at vi allerede i 2014 fikk løfter om at de skulle bruke et middel som forhindrer vond lukt. Sjåførene skal spraye bilene hver dag når de parkerer etter endt arbeidsdag. Det er et middel vi har erfart fungerer veldig bra. Vi kjenner stor forskjell på når dette gjøres, men det er dessverre ganske sjelden.

– De har et vidundermiddel, men bruker det ikke. Hvor vanskelig kan det være å bruke det hver dag, slik de har lovet? Jeg er lei av at jeg må minne dem på å bruke sprayen når vi skal ha gjester, det er fint vær og vi har lyst til å sitte i hagen. Roaf viser en arrogant holdning, sier Karlsen.

Hun er fornøyd med at det ble satt opp en vegg mellom boligene og næringsparken i fjor.

– Men den førte bare til at vi slipper å se søppelbilene. Vi kan fortsatt lukte dem, sier Mariann Karlsen.

– Regulert til næring

– Tomta er regulert til næringsvirksomhet, og det er parkert renovasjonsbiler der i om lag 20 år. Roafs biler har stått der i to og et halvt år. Tidligere var det private selskaper som hadde denne kjøringen, sier driftsdirektør Andreas Andresen i Roaf.

– Må bilene parkeres der det er kortest mulig vei til bolighus?

– Det er utleier som regulerer hvor bilene skal stå. Hvis det hadde vært plass til 27 biler, kunne bilene for vår del stått et annet sted på tomta.

Flere tiltak

Andresen forteller at Roaf har gjort flere tiltak mot luktproblemene.

– Vi sprayer bilenes kammer med et stoff som demper lukt fra avfallet, og kamrene blir rengjort ukentlig. I tillegg har Roaf bidratt økonomisk til å bygge en vegg på toppen av vollen mot tilstøtende eneboliger. Dette for å ta av for vind, og dermed lukt mot eneboligene.

– Hvor ofte sprayes bilenes kammer?

– Bilene sprayes daglig, særlig gjennom sommerhalvåret. Vi er spesielt opptatt av at bilene sprayes daglig når de har kjørt avfall som lukter.

– Hvorfor sliter naboene med store luktproblemer til tross for disse tiltakene?

– Det at vi sprayer bilene medfører ikke at lukta bli «hermetisk lukket» i bilene. Det bidrar til at lukta blir sterkt redusert, men bilene transporterer husholdningsavfall, så all lukt blir ikke borte.

– Hvorfor leie areal til parkering i Sørum Næringspark når dere har eget parkeringsareal på Bøler?

– På Bøler har vi ikke fasiliteter til 27 renovasjonsbiler og mannskap, sier Andreas Andresen.

– Omfattende tiltak

Daglig leder Rasmus Os i Sørum Næringspark bekrefter at det er gjort dyre og omfattende tiltak for å skåne nabolaget.

– Det er bygget en stor skjermingsvegg mot naboene, og min erfaring er at de er svært fornøyd med effekten av denne. Men noen dager har det vært veldig varmt, og da blir det gjerne mer lukt, sier Os.