Mannen som revolusjonerte luftfarten i Norge bør få pryde halen på museets gigant

DEL

KommentarDette er en kommentar, skrevet av en redaksjonell medarbeider. Kommentaren gir uttrykk for skribentens holdninger.Norwegian er et kjent og kjært norsk flyselskap som har eksistert helt siden 1993, da selskapet opererte kystruter for Braathens på Vestlandet. Men det var ikke før 1. september i 2002 at selskapet ble allemannseie i Norge, da de gikk fra å operere en flåte på seks Fokker 50, til å operere en flypark med syv Boeing 737-maskiner.

De aller fleste kjenner den videre historien til Norwegian, som har vært en suksesshistorie helt fram til Covid-19 kom inn og raserte hele luftfartsbransjen. I mange år var det den markante skikkelsen Bjørn Kjos som ledet selskapet.

Kjos bygde opp selskapet til å bli ett av verdens ledende lavprisselskaper. Man kan sikkert mene mye om Bjørn Kjos, men at han revolusjonerte den norske luftfarten, er det vel svært få som kan være uenige i?

Å fly mellom Nord-Norge og Oslo, eller det store utland, var før en særdeles kostbar affære. Man måtte gjerne ut med 8000 kroner for en rundreise mellom Bodø og Oslo. Etter at Kjos veltet om på flybransjen innenlands, kostet det en stund bare noen hundrelapper for den samme reisen.

Likt for de aller fleste flymaskinene som Norwegian har hatt i sin flåte, er at de har hatt halehelter. Det har liksom vært et slags symbol for selskapet, og var i starten en stor snakkis. Etter hvert som selskapet utvidet seg i Europa, og resten av verden, kom også andre lands halehelter fram i lyset.

Nå sliter vårt folkekjære flyselskap med likviditeten, og kan fort bukke under. Samtidig har de fått knallhard konkurranse fra ungarske Wizz Air. Norwegian kan forsvinne for oss reiseglade nordmenn, men i Bodø vil vi for alltid ha et minne om Bjørn Kjos' drøm om verdensherredømme.

For i 2015 fikk Norsk Luftfartsmuseum en enorm gave av Bjørn Kjos. En utrangert 737-maskin ble fløyet opp fra London til Bodø.

Her har den stått lagret inne på Luftforsvarets område inntil nylig, da den ble flyttet inn på eiendommen til Norsk Luftfartsmuseum. Her skal den få pryde gressplenen utenfor museet i mange år framover, men foreløpig uten halehelt.

Jeg håper museet føler på det samme som meg; Bjørn Kjos fortjener en plass på halen. Han har tross alt en solid Bodø-historie, etter flere år som jagerflypilot ved Bodø hovedflystasjon. I tillegg gjorde han det lettere for oss nordlendinger å bli verdensvante. Kjos kan fort, og bør bli Norwegians halehelt.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken