Ap og Sp gjorde et brakvalg i Nordland i høst. Både Jonas Gahr Støre og Siv Mossleth bidro sterkt til seieren. De reiste rundt og lovte «gull og grønne skoger» i form av store satsinger på samferdsel hos oss.

Men i de rød/grønnes budsjett nå er det lite igjen. Tunneler i Sørfold og Narvik, ny E10 til Lofoten og Vesterålen og nye flyplasser i Bodø og Rana er fjernet fra Solberg-regjeringens forslag. Kun fiskerihavn på Andenes har fått plass i Vedums budsjett.

Solbergregjeringen ønsket sterkt å bedre framkommeligheten for vogntog og personbiler og å bedre trafikksikkerheten på veiene, mens flyplassene sårt trengte til oppgraderinger.

Nå oppstår det krangel mellom Thorheim fra Høyre og Mossleth fra Senterpartiet om ansvaret for at nordlendingene må se langt etter oppgraderte veier og flyplasser. Her blir det for enkelt å skylde på for kort tid i budsjettfasen. Vi må nok se i øynene at det ikke hjalp mye å få to statsråder fra Nordland i regjeringen og en statssekretær (eks Fauske) på statsministerens forværelse.

Men det er funnet plass til en stor mengde andre gode formål. Det betyr i praksis at lovnadene fra valgkampen er lite verdt og at den nye regjeringen i praksis satser på samferdsel i Sør-Norge. Behovene i distriktene er forsvunnet.

Så gjenstår den bebudede slalåmkjøringen i Stortinget fram mot jul. Da vil SV/Rødt kreve mer til distriktene. Men det er lite trolig at samferdsel i Nordland står høyt hos dem. De borgerlige vil legge fram sine prioriteringer fra NTP-en, altså å fremme næringslivets behov. – Men er det trolig at noen av deres ønsker vinner fram?