Du risikerer å bli sittende fast dersom du går i land på «feil» øy

Av
DEL

LeserbrevI AN 21. juli leser vi at det er mulig med øyhopping i Væran. Men det står ikke at du risikerer å bli sittende fast dersom du går i land på «feil» øy.

Årsaken er en ny regel fra i år: Fra flere øyer må du i mange tilfeller bestille båten senest ettermiddagen før avreise. 

Noe med liten skrift

På ruteplanen ser det ut som som øyene har et godt rutetilbud. Men teksten med liten skrift må leses nøye. Det er innført et byråkrati uten sidestykke. Dette gjelder de øyene som anløpes «på signal».

Informasjonene er spredd rundt på ulike steder:

  • I rutetabellen står det at «behovsanløp må meldes i sentrumsterminalens åpningstider og seinest dagen før avreise» på epost eller telefon. Åpningstidene er angitt i tabellen.
  • På nettstedet 177nordland.no blir dette korrigert. Der står det at turer som starter mellom kl. 12 og kl. 24 kan bestilles på reisedagen senest kl. 10.30. Søndag er åpningstiden tre timer på ettermiddagen, så da må du senest ha meldt fra om anløp 24 timer før anløp.

Jeg har opplevd både å få kvittering, ikke få kvittering og at eposten ikke kom frem.

Tungvint og byråkratisk

Fastboende og besøkende er frustrerte og oppgitte. Opplegget er ikke laget for de behovene folk har i hverdagen. 

Om du plutselig får et ærend inn til byen, enten det er til butikk, lege, eller noe så hyggelig som en avtale med venner, så kan du ikke reise inn med mindre du har bestilt anløp av båt innen fristene. Du kan heller ikke invitere venner eller familie ut til øyene, uten at retur planlegges i god tid. 

Når man da er avhengig av været (litt mer i båt enn i andre transportmidler), så sier det seg selv at dette er blitt tungvint og gir liten fleksibilitet. 

Hva er hensikten?

Kjøpt billett er ikke nok

Og det er verre enn som så: Du kan kjøpe billett på nettet til et bestemt anløp på forhånd og få kvittering fra Nordland fylkeskommune. Du tror alt er ordnet.

Men det betyr ikke at anløp er bestilt. I tillegg må du innen fristene bestille anløp fra et annet kontor i fylkeskommunen! 

Du må altså kontakte to forskjellige kontorer som ikke vet om hverandre. Dette er ikke opplyst noe sted. Det kan sammenliknes med å kjøpe SAS-billett fra Tromsø til Bodø og i tillegg måtte ringe til Samferdselsdepartementet og be om at flyet faktisk skal gå.

Dette er et kaotisk og unødvendig. 

Hvorfor skal folk ute på øyene finne seg i dette? Det finnes ikke et menneske i en by som ville godtatt at bussen kjører forbi holdeplassen fordi du ikke bestilte stopp dagen før.

Senterpartiets rolle

Dette er enkelt å løse. Først og fremst gjennom å lytte til folk som berøres av dette. Vi kan f.eks. gjøre som vi gjorde tidligere: melde fra til den lokale ekspeditøren, som har full oversikt og direkte kontakt med båten og de reisende.

Dette skjer mens Senterpartiet har samferdselsråden i Nordland. Partiet beskriver seg som «distriktspartiet». Den betegnelsen kan man umiddelbart glemme. Det nye systemet for «behovsanløp» er det mest byråkratiske og distrikts-uvennlige vi har har vært borti. 

Dette handler ikke om penger, men om vilje. Senterpartiet har et politisk ansvar å rydde opp

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags