- Er det forsvarlig av skolen å la små barn ha enkel tilgang til grov vold, henrettelser, voldtekter, ulykker, terror og porno?

Uønsket: De yngste i Bodøskolen får utlevert nettbrett ved skolestart. Men nettverket ved skolene er åpent, og det er ingen filtre som skjermer ungene for å søke og laste opp uønsket innhold, som nettporno.                                                                                                                                   Illustrasjonsfoto

Uønsket: De yngste i Bodøskolen får utlevert nettbrett ved skolestart. Men nettverket ved skolene er åpent, og det er ingen filtre som skjermer ungene for å søke og laste opp uønsket innhold, som nettporno. Illustrasjonsfoto

Av
Artikkelen er over 3 år gammel
DEL

LeserbrevNettbrett blir et stadig vanligere pedagogisk verktøy i skolen. Som 5-åring fikk vår sønn utlevert et slikt nettbrett ved skolestart.

Vi foreldre var i utgangspunktet positive og antok naivt nok at skolens nettbrett var trygge.

Dette viser seg å ikke være tilfelle.

Nylig var det en hendelse ved guttungens skole hvor elever på 2. trinn ble eksponert for filmer med grovt pornografisk innhold i skoletiden, på skolens nettbrett og på skolens nettverk.

Episoden er ikke unik, og flere har i etterkant av dette fortalt om hendelser hvor barn ned i 5–6 årsalderen har kommet inn på sider/videoer med upassende innhold på sine skole.

Det viser seg at skolen, i likhet med alle skoler i Bodø kommune, ikke har filtrert nettverk, samt at nettbrettets innebygde alderstilpassing ikke er aktivert. Dette er i tråd med kommunes anbefalinger og gjelder også flere andre kommuner i landet. Barna har dermed fri tilgang til alt som finnes på nettet.

Til tross for protester fra foreldre, videreføres praksisen med åpent nettverk. Dette er ansvarsfraskrivelse på høyt nivå. Er det forsvarlig av skolen å la små barn ha enkel tilgang til grov vold, henrettelser, voldtekter, ulykker, terror og porno?

Argumentasjonen for åpent nettverk er at elevene skal få digital dannelse, såkalt «mentale filtre» heller enn eksterne filtre. Argumentet er for så vidt godt. Vi må vie tid og ressurser til å lære barn nettvett. Denne typen «mentale filtre» tar tid å skape, og stiller krav til barns modenhet. Vi kan ikke forvente at dette er der fra første skoledag.

Filter reduserer risikoen for at barn eksponeres for sider med ekstremt innhold. Forskere anbefaler bruk av hjelpemidler for å beskytte barn på nett.

Det er gjort flere studier om barns nettbruk og potensielle skader blant barn eldre enn 9 år. Vi vet lite om potensielle skader ved å bli eksponert for videoer med ekstremt innhold hos små barn. Utviklingsmessig er det stor forskjell på barn 5–8 år og 9–12 år, og barn må få frihet basert på alder og modenhet.

I første klasse forventer vi at elevene lærer ting som; sitte i ro, vente på tur, rekke opp hånden, a, b, c og tall/mengde. Da framstår det som helt uforståelig å forvente at 5-6-åringen skal kunne vurdere hvorvidt en nettside har potensielt skadelig innhold eller ikke.

I den alderen er barna opptatt av «raping» og «promping». Kan du tenke deg hva de får opp om de søker på «rape» på internett? Videoer av gjengvoldtekter er blant resultatene. De minste barna har ingen forutsetninger for å forstå hva de kan få se.

Barn har retttil beskyttelse mot materiale som kan være urovekkende, skremmende eller skadelig, og behovet for filter er større enn før. Volden er mer ekstrem og pornoen grovere. Om barn skal ha tilgang til internett må skolene sørge for at det er trygt og forsvarlig for barna å bruke det. Land som Australia og England praktiserer mye strengere sensur enn vi gjør i Norge, blant annet med argument i barns nettsikkerhet.

Mange arbeidsplasser har filter for å beskytte sine arbeidstakere mot sin egen «naivitet og dumhet». Fortjener ikke 6-åringen samme beskyttelse? Filter eller alderstilpassing er ingen substitutt for å lære barn nettvett og gode holdninger, men det er en beskyttelse fram til de er modne nok til å ta ansvar selv.

Om Bodø kommune nekter å ta ansvar for at de minste skolebarna får beskyttelse, så må de som et absolutt minimum sørge for at foreldre får informasjon om det, slik at vi selv kan aktivere restriksjoner på barnas skole-nettbrett. Vi har både plikt og rettighet til å verne våre barn.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags