Reisemålet Bodø er bokstavelig talt i vinden. Mange har snakket lenge, mye og ofte om de ubrukte mulighetene. Nå skjer det heldigvis noe.
Byen er i ferd med å få et fyrtårn som vil lyse vei til mange nye muligheter. Som vil skape fornyet interesse for alt det Nordlands spennende hovedstad har å by på. Og det aller viktigste: Som vil gi flere mennesker mulighetene til å oppleve Bodø fra innsiden.
Det er ikke bare interessen for reisemålet Bodø som er stigende. Det er også innbyggernes stolthet. Jeg har påpekt det før: Den gamle sutrementaliteten overdøves av nye stemmer som trekker fram nye muligheter.
Omdømmeprosjektet «Bodø i vinden» har spilt en viktig rolle.
Superlativene har stått i kø. Det kom som et gledessjokk da selveste National Geographic utpekte Bodø som et av de 20 mest spennende reisemål i verden. Magasinets redaktører falt ikke bare for omgivelsene, nordlyset og Saltstraumen, men også for byen. VG fulgte opp med å plassere Bodø på sin topp 10-liste over attraktive reisemål: «Bodø er inngangsporten til evige lyse sommernetter, uforglemmelige fjell, nordlys, skrei og småsei, kritthvite strender og veier uten asfalt. Du flyr fra Oslo på halvannen time og spaserer til sentrum på et kvarter», skrev VG.
Dagbladet og Aftenposten har også Bodø på sine topplister. Men da avisa Dag og Tid nylig satte Bodø under lupen endte det med bare en treer på terningen. «I Bodø er det tårn med panoramautsikt» som gjelder, skrev magasinet.
Det siste har journalisten helt rett i. Det nye hotelltårnet på kaikanten vil ikke bare by på en stor restaurant, men også på tidenes panoramautsikt.
Det som snart blir byens største hotell vil få en forløsende effekt på et reiseliv som altfor lenge har lidd under mangel på hotellkapasitet og gode møtelokaler.
Beklager, fullt! Det har dessverre vært standardfrasen for dem som ønsker å dra større konferanser til byen.
Bodø ligger midt i Norge. Flyplassen ligger midt i byen. Naturopplevelsene står i kø. I et attraktivt sentrum finnes et stadig bedre utvalg butikker, utesteder og restauranter.
I et opphetet konferansemarked burde Bodø vært en klar vinner og et naturlig førstevalg.
Nytt hotell, kulturhus, bibliotek og oppgradering av havneområdet åpner nye store muligheter.
Kulturhuset med plass til over tusen mennesker ligger i 30 sekunders gåavstand fra sentrumshotellene. Det gir en unik sjanse til å ta posisjon som ledende konferanseby – også for de virkelig store arrangementene.
Aktivitet skaper ny aktivitet. Et nytt storhotell kan være lokomotivet som baner vei for andre. Derfor venter vi på at også Stig Otto Nilsens hotellplan i Norrøna-kvartalet skal realiseres.
Summen av to nye hotell vil være et gigantisk løft for reiselivsbyen Bodø.
God helg!
Bodø burde vært en klar vinner og et naturlig førstevalg.