Gå til sidens hovedinnhold

Ledelsen spyler Hurtigrutens troverdighet på havet, og tar seg godt betalt for det

En samfunnsinstitusjon er kjørt på grunn, og de som førte båten feirer med champagne. 

Leder Dette er en leder. Lederen gir uttrykk for avisens holdning.

Hurtigruta. Få navn har en bedre klang langs kysten av Norge. Mer en institusjon enn en bedrift; en samfunnsinstitusjon som gjennom generasjoner har bundet oss sammen.

Dens anløp – siden 1953 fra Kirkenes til Bergen – var i mange havner et daglig høydepunkt som samlet folk på kaia for å se hvem som kom og reiste. Hurtigruta knyttet oss til verden, og den knyttet oss til hverandre.

Dens posisjon ble senest bekreftet i 2011 da det ble folkefest langs kysten da NRK fulgte hurtigruta minutt for minutt. Folk møtte ikke bare opp ved hvert eneste anløpssted, men langs hele ruta. Kreativiteten virket uten grenser når det gjaldt å hylle båtene vi alle har et forhold til.

Hadde NRK gjort de samme nå, kan det hende det hadde møtt fram flere for å protestere enn å juble.

I dag heter hurtigruta Hurtigruten, med et ASA lagt bakpå. Som for å signalisere at den ikke lenger tilhører Nord-Norge eller kysten. Ja, den tilhører knapt nasjonen.

Eierskapet er overtatt av det britiske investeringsfondet TDR Capital, hvis eneste mål med eierskapet er å tjene mest mulig penger. I det regnestykket regnes nok frakten av varer og folk langs kysten av Norge som en bigeskjeft.

De store pengene ligger i internasjonal cruisetrafikk, der Hurtigruten satser mer og mer.

Det var et slikt cruise som i fjor påførte Hurtigruten selskapet kanskje største prestisjetap noen sinne. Ikke bare tillot man et utbrudd av koronasmitte om bord, måten det ble håndtert på i ettertid står til stryk etter alle målestokker.

En hjelpeløs og stotrende ledelse ble nærmest latterliggjort offentlig. Det var en katastrofe for merkevaren Hurtigruten og ledelsen ser ikke ut til å ha lært noe.

Selv om de kutter noe i lønna gir de nemlig seg selv store bonuser for vel utført arbeid i 2020. Blant annet fikk en av direktørene med direkte ansvar for smittefadesen utbetalt fire millioner kroner for ni måneders arbeid.

Hurtigruten ASA er et privat selskap, og kan slik sett gjøre hva de vil med sine penger.

Men det ledelsen nå gjør er å spyle selskapets troverdighet på havet, og ta seg usedvanlig godt betalt for den jobben.

At Hurtigruten har mottatt hundrevis av millioner kroner i koronastøtte gjør ikke saken bedre. Ledelsens tilsynelatende mangel på samfunnsmoral bør derfor få konsekvenser. Både for eventuelt nye støttemidler og for forholdet mellom selskapet og staten på sikt.

Verken eierne eller ledelsen synes å kjenne til andre verdier enn pengenes kalde klirr. En samfunnsinstitusjon er kjørt på grunn, og de som førte båten feirer med champagne på øverste dekk.

Lenger unna hurtigrutas utgangspunkt kan man neppe komme.

Kommentarer til denne saken