Portalen, som har navnet This is Hamarøy, har vært under utvikling i knappe seks måneder. Den åpner i dag, onsdag på thisishamaroy.no. Prosjektet er en sentral del av markedsføringen og merkevarebyggingen av kommunen som bo- og arbeidssted.
Bakgrunnen er det treårige utviklingsprosjektet kommunen har initiert i forbindelse med de omfattende utviklingsplanene til bedriften The Quartz Corp. Bedriften skal utvide fabrikken og produksjonen, og ansette drøye hundre nye medarbeidere de kommende årene.
I tillegg har kommunen og øvrig næringsliv også stort behov for arbeidskraft.
– Med This is Hamarøy håper vi å tiltrekke oss flere innbyggere og arbeidskraft de kommende årene, og at industriveksten kan få positive ringvirkninger for kommunen, opplyser kommunen i en pressemelding.
– Vi er veldig fornøyde med denne milepælen i utviklingsprosjektet, og gleder oss til å se effektene av This is Hamarøy. Styringsgruppen var tydelig på at navnevalget bærer preg av ambisjon og av at vi ser framover og utover kommunen i jakten på folk og arbeidskraft. Med utviklingsprosjektet griper vi mulighetene industriutviklingen gir oss, gjennom samhandling mellom det offentlige og private. Vi jobber samtidig med planlegging, boligutvikling og de øvrige delprosjektene for å legge til rette for industriutviklingen og for å skape positive ringvirkninger i kommunen, sier næringssjef Johannes Sandberg.
– I første omgang går vi bredt ut nasjonalt og når vi har høstet erfaringer på hjemmebane, sikter vi på å rekruttere globalt, opplyser Hamarøy kommune