Allerede fra første tone skjønte vi at Con Brio hadde noe spesielt å by på i sin 45-års jubileumskonsert. Den svenske folkelåten «Trilo», som ifølge korets konferansier Hege Lamark ble sunget av fiskerkoner i Sverige for å lokke mennene hjem til støa, var et spennende valg. En uvanlig og «uryddig» korsang som skjerpet publikum.

Et gladkor.

Anna Jelstad har omvandlet Con Brio til et skikkelig gladkor, med en alvorlig bunn. Etter en spenstig framføring av Tone Hulbækmos «Bruremarsj» hadde koret ingen problemer med å slå stemningen om til fint, sart og vakkert på «Ge mig en dag». For så å hoppe over i et artig arrangement, signert Anna Jelstad, av Griegs «Kulokk» – med effektfull vekselsang mellom alt og sopran, og en plutselig slutt.

Også i «Vallvisa» skinte Con Brios lekenhet igjennom.

Den spanske folketonen «El Amor nunca muere» tekstsatt av Claudia Donoso, som fant og mistet kjærligheten i Bodø da hennes mann omkom i en ulykke, er en perfekt sang for Con Brio. Koret takler de vekslende lystige og sarte svingningene i melodien.

Litt ujevnt.

De litt ujevne soloprestasjoner kan trolig mer tilskrives nerver enn mangel på stemmeprakt. Men best var Con Brio når de sang i kor. Korets «far», Finn Normann Løvdahl, var til stede på konserten. Og til hans ære sang koret Griegs «Ave Maris Stella». En gjenganger i deres repertoar. Samt korets «på-fest-sang» opp gjennom årene «Och jungfrun hon går i ringen». Den største opplevelsen for denne anmelder, var imidlertid sangkantaten «The making of the drum» av Bob Chilcott. Et krevende musikkverk som byr på store utfordringer for sangerne. Besetningen i Con Brio kom stort sett helskinnet fra mesterverket, bortsett fra et par nølende overganger, og ujevn intonasjon i enkelte av satsene.

Sjarm.

I sum leverte con Brio en god konsert i kulturhuset. De framsto engasjerte og med sjarm.

Og når koret sang om «Lars Linkerifot» som «...halta på begge fotom...» var det uten henblikk på seg selv. Det som kjennetegnet Con Brio av i dag er nemlig nettopp god takt, god tone – og sangglede.