Sjefen blir rikskjendis

Artikkelen er over 13 år gammel

Inger Ellen Nicolaisen fra Bodø skal ansette en ny leder i sitt internasjonale Nikita-konsern. 13 av 14 ambisiøse deltakere vil få sparken i realityprogrammet "Kandidaten"

DEL

Det var TVNorge som tok kontakt med Inger Ellen Nicolaisen, en av Norges mest kjente grundere, for å lede realityshowet "Kandidaten". Mandag har serien premiere.

Nicolaisen startet sin første frisørsalong på Tverlandet og er nå direktør for Nikitagruppen, som i 2003 hadde en årlig omsetning på 242 millioner kroner. Innen 2015 har Nicolaisen som mål å ha etablert 500 Nikita frisørsalonger. I dag har hun 64 salonger.

– Jeg har en visjon om å skape historiens første frisøreventyr. Det gjør man ikke med middelmådighet, sier Inger Ellen

Fikk tilbud. Journalistene surrer som fluer rundt den nye rikskjendisen i går. Hun sjekker jevnlig i det eksklusive lommespeilet at leppestiften er på plass.

– Jeg ble kontaktet av TVNorge, og sa ja til å være med av tre grunner. Norge er det eneste landet i verden som har en kvinne i denne rollen i programmet. Det synes jeg er både morsomt og trist. Det handler også om ledelse. Det brenner jeg for og har meninger om, sier Nicolaisen. I syv hektiske uker har hun vært med på å lage et tv-program, med resultat en ny medarbeider.

– Den tredje grunnen er at vi utvider, og trenger folk i London og Europa. Dette er jo en fantastisk mulighet til å rekruttere mennesker, sier hun.

Krevende.Inger Ellen omtales som rettferdig, direkte, målbevisst, og som en grepa dame.

Om seg selv sier hun at hun er krevende.

– Som leder har jeg stor kapasitet, og jeg krever mye av folk. Jeg kan også være inspirerende, sier Nicolaisen.

En av hennes to nærmeste medarbeidere i "Kandidaten" er Marianne Berg-Hanssen fra Bodø. Hun har jobbet i Nikitakonsernet i flere år, og skal være med på utvelgelsesprosessen.

– Jeg er god på å se mennesker, sier Berg- Hanssen, som synes det har vært utrolig gøy å være med på å lage tv-program.

Den andre som har fått den ærefulle oppgaven å bli med på utvelgelsen er administrerende direktør Karl-Arne Jespersen i Nikita international. Han er stasjonert i London, og vet godt hva konsernet er ute etter

Ikke fjols til fjells. I alt 14 kandidater, sju jenter og sju gutter i alderen fra 22 til 37, skal hver mandag på TVNorge kjempe om drømmejobben.

Eneste nordlending er det 23 år gamle salgstalentet fra Hammerfest, Christine Annexstad. Hun er salgsansvarlig for to magasiner i et reklamebyrå i Oslo.

– Klart jeg er med for å vinne, sier hun.

Artikkeltags