Poesi med ndre uro

Artikkelen er over 13 år gammel

Nattjazzen i Domkirken bød både på snill juleromantikk og jazzpoesi med indre uro og skarpe kanter. Kjernen i nattjazzen 2005 var verket " Kveldsbønn", der bandleder Tore Johansen har skrevet musikk til en serie dikt av Håvard Rem.

DEL

De er på langt nær snill julekos.

På begge sider av kveldens hovedverk fikk vi meget velspilte utgaver av julejazzlåter som "When You Wish Upon a Star", "Man Woman and Child" og flere til. I avslutningen presenterte Tore ferskt materiale med sitt nye band, og vi sier det allerede nå: Gard Nilssen (trommer) Rune Nergaard (bass), Vigleik Storaas (piano) og Tore-trompet spilte flott hele veien.

De varter opp med smakfull følsom tone i de lyriske partiene og friskt driv, når låten krever det. Under kyndig ledelse av Erlend Fagertun vevde Bodø Domkor seg smertefritt inn i de lekre arrangementene med samstemt, nyanserik korsang både i nynnende baktepper og melodibærende sekvenser. I fronten formidlet solist Siri Gjære sangene med innlevelse og flott frasering, og hun maktet å tilføre den nærheten som trengs når både tekst og lyrikk preges av ei linje som "like dreamers do".

Overgangen til "Kveldsbønn" gikk via en nydelig versjon av Cohens "Hallelujah". Passende nok. I sin elendighet er den bedende usikker på hvem bønnen rettes til. Med settinger både i krigsherjede Rwanda og "bunnen av en by i Norge" får bønnene en slags universell, og sterkt samtidsaktuell karakter, og vi hørte om smerte og avmakt og ondskap. Og hvordan kan den gode Gud tillate det? Bønnene åpnet med " du som lar din sol gå opp over både onde og gode", eller " du som renner ut av kulehullene". Det musikalske uttrykket blandet euro-vinklet jazz med korsang, tekstlesing og sangmelodier med legning mot seriøs popjazz. I tråd med tekstene lød musikken melankolsk, ettertenksom, sår og tidvis illevarslende, og både i de komponerte delene og de mange improviserte sekvensene holdt musikken høy standard.

Med sin miks av tradisjonelt julekos og tankevekkende uro var årets nattjazz en fin motvekt mot den tomheten jula oftest gjøres til ei tid da julenissen helst representeres av businessen. At det hele ble formidlet innenfor kirkerommet og dets iboende atmosfære styrket opplevelsen.

Kjell Nordeng

Artikkeltags