Terningkast 5: Et verdig punktum for det klassiske programmet i Musikkfestuka!

Foto:

Av
DEL

Vær hjemme selv om du er borte. Lokale nyheter – 5 kr for 5 uker

Christina Pluhar og hennes ensemble L'Arpeggiata imponerte og improviserte i Stormen konserthus lørdag kveld. Og satte et verdig punktum for det klassiske programmet i Nordland Musikkfestuke 2017.

Som ingen andre vet ensembleleder Christina Pluhar hvordan hun kan utfordre orkesteret sitt på formidle gammel barokkmusikk på moderne vis med leken improvisasjon.

Her snakkes det innovative og overraskende framføringer av gamle barokkmester Georg Friedrich Händels klassikere.

L'Arpeggiata serverer Händel med swing, rytme og betoning som løfter den gamle musikken inn i nåtiden.

Skjønt det gjorde også komponisten selv i sin tid. Händel nevnes i musikkhistorien gjerne sammen med Johann Sebastian Bach som en av de store i barokken, men deres stil var nokså ulik. Bachs innadvendte og intrikate stil er mer «gammeldags». Mens Händels utadvendte musikk, med større vekt på melodi, mer kan sies å peke framover mot ettertidens musikk. Altså dagens musikk.

Ensemblet L'Arpeggiata ble etablert i 2000, og har vært i Bodø to ganger tidligere og kan, som direktør for Musikkfestuka Andre Wallan Larsen sa det i innledningen, karakteriseres som bodøvenner.

Ensemblet er en utmerket ambassadører for gammel musikk og har mottatt flere klassiske priser for sine til enhver tid nyskapende framføringer.

Selv om ensemblet for denne anmelder virker mer introvert enn Freiburger Barockorchester som spilte barokk av Bach i Stormen tidligere i uka. Det burde vært omvendt, fordi Bach var en mer introvert komponist – og Händel mer utadvendt.

Men L'Arpeggiata spilte seg i varmen.

Deres improvisatoriske ferdigheter løfter musikken til en komponist som i sin levetid påvirket musikklivet i London stort (der han bodde i voksen alder). Og i motsetning til mange andre barokkomponister ble Händel aldri ble glemt, for så å bli dratt fram i lyset igjen. Han ble faktisk verdsatt av sin samtid og fikk oppleve en statue av ham selv ble reist i London mens han levde.

Med seg på scenen i Stormen hadde Christina Pluhar og L'Arpeggiata fått den italienske jazzklarinettisten Gianluigi Trovesi, som gjorde sitt til at Händel låt moderne i kveld. Samt kontratenor Valer Sabadus, og sopranen Cèline Scheen.

Kontratenor har en høy mannlig stemme og ble i barokken satt til å synge den kvinnelige altstemmen i kor, siden kvinner ikke fikk synge i kirken den gang.

Kontratenor Valer Sabadus nådde imponerende høyder i sine framføringer.

De 484 tilhørerne i Stormen var begeistret. Musikerne virket å være det samme. En flott kveld med en av barokkens mestere.

Terningkast 5.

Artikkeltags