– Vi vil finne den indre musikk som gis oss av å spise noe godt

Komponister og kokker: Helt i front de to danske komponist-brødrene Lars og Nikolaj Kynde, helt bakerst kokk Lars Berbusmel, og mellom dem videregående-elevene Bjørn Håkon  Hoset, Bror Axel Olsen og Niklas Jensen Faanes.

Komponister og kokker: Helt i front de to danske komponist-brødrene Lars og Nikolaj Kynde, helt bakerst kokk Lars Berbusmel, og mellom dem videregående-elevene Bjørn Håkon Hoset, Bror Axel Olsen og Niklas Jensen Faanes. Foto:

At god mat blir bedre ved at den er pen å se på vet mange. Brødrene Nikolaj og Lars Kynde har prøvd å finne ut om det også finnes en sammenheng mellom en god servering og god lyd.

DEL

De to danske komponistene har sammen med to danske mesterkokker laget en komposisjon av musikk og lyd på den ene sida og mat på den andre. Tre heldige små grupper publikum fikk oppleve dette i Stormens kammersal torsdag, og fant ut at ja, det er en sammenheng.

Maten var det Bodø-kokken Lars Berbusmel som sto for, han hadde lagt til rette sine tolkninger av de forskjellige retter og smaker som de to danske kokkene opprinnelig hadde kommet fram til.

– En utrolig utfordring, spennende og flott, som jeg fikk for en tid siden og som jeg tok i mot med glede. Jeg har aldri vært med på noe lignende, og ikke hørt om noe slikt før heller, sier Lars Berbusmel.

– Her trigger vi en kombinasjon av to sanser som vanligvis ikke kombineres, smak og hørsel, og prøver å finne den indre musikk som gis oss av å tygge maten, sier Nikolaj og Lars Kynde.

Spise «på kommando»

For anledningen var kammersalen gjort om til et meget spesielt og eksklusivt spisested. Fire satt ved hvert bord, bordene var runde og med dekor som ble endret for hver servering – eller hver sats som komponistbrødrene kalte det.

Stadig ending: Bordene var runde og med dekor som ble endret for hver servering.

Stadig ending: Bordene var runde og med dekor som ble endret for hver servering. Foto:

På hver kuvert var det kun «dekket på» med et vannglass og et sett høretelefoner. Maten ble etter hvert servert i spesiallagede skåler, og man fikk forsyne seg fra de utplasserte bittesmå «tallerkenene» etter hvert som de runde bordene dreide. De serverende komponister og deres assistenter bestemte når bordene skulle dreie og når man kunne forsyne seg, markert med et lite lysglimt fra en liten pære ved hver kuvert.

Til alt dette lød det vakker lyd i øretelefonene, skog og sjø, forsiktig elektronika og behagelige musikalske fantasier.

Musikk- og mat-forestillingen inngår som en del av samtidsmusikkfestivalen Nordic Music Days som fortsetter i Bodø fram til og med lørdag.

Likt og forskjellig

Hørsel og smakssans fikk spennende opplevelser – både felles og hver for seg.

Her var saftige, søtlige og kremaktige smaksopplevelser ut av nøyaktig samme type munnfull, alt etter hva slags lyder man fikk på øret.

Her var bitterhet og skarphet og søthet som var forskjellige, og likevel lignende på hverandre, til tross for at det var mat så fjernt fra hverandre som søte nøtter, bitter drikke og brisling i olje. Men likhetene var der, fordi lyden på øret var identisk hele veien.

Publikum fikk også prøve forskjellige typer munnfuller av tang, som ga sterke strand- og hav-assosiasjoner.

Smaksrik platespiller

Det viste seg at samme smårett servert flere ganger etter hverandre sammen med forskjellige typer musikk- og lydeffekter ga forskjellige smaksopplevelser. Det samme skjedde når det ble servert forskjellig mat til samme lyder. Det ga assosiative smaks-likheter.

Forestillingen som utforsker forholdet mellom smakssans og hørsel heter «Tasteful Turntable» («smaksrik platespiller»). Det langsomt svingende spisebordet er designet spesielt for å gi gjestene parallell stimuli gjennom ørene og munnen.

Dette var en virkelig stor lyd- og smaksopplevelse, og det framkom klare tegn og ytringer fra publikum som tyder på at hypotesen om sammenheng mellom sans for god lyd og sans for god smak har mye for seg.

Artikkeltags