På tide med mer action, Musikkfestuka

Mer aktivitet: Kulturleder Helge Grønmo mener at Musikkfestuka må få opp aktiviteten gjennom hele året.

Mer aktivitet: Kulturleder Helge Grønmo mener at Musikkfestuka må få opp aktiviteten gjennom hele året.

Av
DEL

KommentarVinterjazz er akkurat avsluttet. 4500 bodøværinger, i alle aldre, har fått med seg første del av Bodø Jazz Open sin festivalsatsing.

Hoveddelen, og de virkelig store jazzstjernene, kommer i mai. Med minimal offentlig støtte og ingen fast ansatte har en gjeng idealister med Jan Gunnar Hoff i spissen klart å lage en festival som ikke står tilbake for noen av de andre jazzfestivalene i landet. Det er imponerende og viser at nytenkning kombinert med idealisme og pågangsmot kan føre til høy aktivitet.

Det samme kan sies om Parken. Festivalen startet som en todagers musikkfest i Rensåsen, men har nå utviklet seg til å bli en aktør som leverer konserter hele året gjennom.

Parken omsetter for mer enn 25 millioner kroner hvert år, og har fire fast ansatte. De har både kunnskapen og de økonomiske musklene til å være en aktiv kulturleverandør hele året, men det er ingen selvfølge at de er det.

Det er først når muligheter kombineres med vilje at noe skjer.

Paradoksalt nok kan det virke som om den største og eldste festivalen av dem alle, Nordland Musikkfestuke, er den festivalen som har sovnet i timen.

Musikkfestuka drives bra, for all del, og de skal ha all mulig honnør for å hente inn artister og orkestre som holder et skyhøyt nivå hver eneste sommer. Musikkfestuka har gitt meg noen fantastiske opplevelser. Samtidig virker det som om festivalen har stagnert.

I motsetning til Bodø Jazz Open, Parken, Opptur og de aller fleste andre festivaler, mottar Musikkfestuka støtte. I millionklassen.

Det forplikter.

Likevel er festivalen bare konsentrert til en drøy uke i starten av august. Resten av året er det stille.

Nordland Musikkfestuke prøvde seg på en vinterdel for noen år siden. Det ble ingen suksess. Programmet var altfor smalt og publikum uteble. Dermed ble satsingen lagt ned. Det er synd. I stedet for å resignere burde Musikkfestuka tenkt nytt og revitalisert hele konseptet sitt.

Det er viktig å holde festivalen varm hele året gjennom. På den måten kan man også selge flere billetter når de store navnene slippes.

Musikkfestuka har 25.000 besøkende hvert år og merkevaren står sterkt i Nord-Norge. Mulighetene er enorme, men nå virker det som om festivalen er mett og selvtilfreds. Det blir man kanskje når man har mange millioner på bok og et styre som legger lista for lavt. Det er klart det er behagelig å kun konsentrere seg om den ene uka hver sommer, men det er betimelig å etterspørre høyere aktivitet, mer action.

Jeg unner selvsagt Nordland Musikkfestuke alt godt. Klassisk musikk er et smalt felt og det er ikke lett å drive uten offentlig støtte. Samtidig må det ikke bli en unnskyldning.

Det finnes ingen entydig fasit på hvordan man skal drive en festival, eller selge flest mulig billetter. Men jeg tror økt aktivitet er et bra sted å starte. Der bør Musikkfestuka se til sine kolleger i Bodø Jazz Open og Parkenfestivalen.

Artikkeltags