Med sykkel på Lofotens tak

Artikkelen er over 5 år gammel

Lofoten er et eldorado for sykkel. Kristian Bøe og Tommy Amundsen tar sykkelen til nye høyder i øyparadiset.

DEL

Vill og vakker natur, høye grønnkledde fjell som innbyr til opplevelse. Tommy Amundsen (30) ble lei av å sykle langs vei. Resultatet ble mountain-bike og downhill.

Ekstremsport for den spesielt interesserte. Ikke akkurat sykkeltur for Gud og hvermann?

– Egentlig er det for Gud og hvermann også, sier sykkelentusiasten som for tre år siden startet en Facebook-gruppe for å få selskap på fjellturene med sykkel.

Gruppa fikk raskt 200 medlemmer og Kristian Bøe i Hattvika Lodge tente på ideen og ønsker å gjøre dette til turisme i næringssammenheng.

– Vi ønsker å nå de vanskelig tilgjengelige områdene med sykkel. Vi bruker RIB for å komme oss dit, sier Bøe om den nye sykkelturismen i Lofoten.

– En herlig følelse der jeg hele tiden sykler på grensen, sier Tommy Amundsen om sykkelturen ned Ballstadheia.

Eldorado

Sammen med far og sønn Bjørn Ståle Larsen og Mathias Larsen har han utviklet Lofoten MTB (Mountain Terrain Biking). Konseptet er like enkelt som det er utfordrende.

– Ofte bærer vi sykkelen i to timer og sykler ned fjellsiden på 10 minutter, forteller Tommy Amundsen.

– Lofoten er et eldorado vinter og vår for skikjøring og Lofotfisket. Vi manglet aktiviteter på sommerstid og da ble mountainbike og downhill et alternativ, sier Kristian Bøe.

Han har gjort opplevelser og aktiv fritid i Lofoten til et levebrød.

– Det å sykle i fjellet kan sammenlignes med freeriding på ski i puddersnø. Man vil helst kjøre der ingen har vært før deg, smiler Bøe.

Slik oppsto ideen om sykkelturer i vanskelig tilgjengelig terreng. Dit man ikke kan kjøre bil, men må ha båt for å slippe til.

– Lofoten har uendelige muligheter, mener Tommy Amundsen. Både høyt og lavt er det stier og muligheter for sykkel. Men man må ha utstyret i orden. En downhill-sykkel er kraftigere i fronten, har kraftigere fjæringssystem og er vinklet for å sykle nedover.

–Man kan godt kombinere flere sykkeltyper, men de må være dimensjonert for tøff bruk i fjellet, sier Amundsen.

Folkesport?

Sammen med Kristian Bøe tror han lofotturismen kan utvikles ytterligere ved hjelp av den nye aktiviteten.

– Om dette blir en folkesport blant turister i Lofoten er jeg usikker på, men at det kan trekke mountain-bikere fra land som Frankrike og Tyskland er jeg sikker på. Det er mange som sykler i fjellet og vil ha nye opplevelser, sier Bøe.

– Også i umiddelbar nærhet er det mange som sverger til denne hobbyen. Bodø har et stort og godt sykkelmiljø og bodøværingene er hjertelig velkommen hit for å sykle, sier Amundsen.

I juli i år kom han i kontakt med redaktøren for det danske sykkelmagasinet Cycle Motion. Han var i Lofoten for å lage en reportasje om nettopp mountain-biking i Lofoten og tok kontakt med Lofoten MTB.

– Han mente det måtte være en genial idé å starte med guidede turer i Lofotfjellet. Reportasjen kommer i septemberutgaven, forteller Tommy Amundsen.

Kristian Bøe i Hattvika Lodge mener lofotturismen trenger flere bein å stå på. Det er fortsatt mye å gå på i øyriket som trekker 400.000 turister årlig.

– Jeg har veldig sans for kombinasjonsferier og turer der man kan oppleve forskjellige ting. Det er også det den aktive turist etterspør når han er på ferie i Lofoten. Iallfall den yngre generasjon det blir flere av i turistsesongen.

Med spektakulære bilder og videoer fra Lofotens tak, skal mountainbike og downhill-entusiastene lokke flere sykkelturister til Lofoten. Så er du lei av å sykle E10 mellom Svolvær og Å, kan du løfte blikket, kaste sykkelen på skulderen og bevege deg opp på Lofotens tak.

Mountain-bike

  • nn Er vanligvis til bruk på fjellveier, skogsveier og stier i terrenget. underlaget består av steiner, små bekkefar, løs sand, grus, røtter og bratte bakker
  • nn Konstruksjonen skiller seg fra en vanlig sykkel på mange måter. De mest merkbare forskjellene er inkluderingen av fjæring på ramme og gaffel, større knastedekk, mer holdbare og kraftige hjul, kraftigere bremser, og lavere girutvekslinger. En mountainbike har 30 gir

Downhill-bike

  • nn Sykkelen er konstruert for nedoverbakke og kan forsere ulendt terreng (se mountain-bike) inkludert hopp. Sykkelen er vinklet for nedoverbakke med kraftig forhjul, oppheng og lang fjæring. En downhill-bike er tyngre enn en terrengsykkel og veier vanligvis opp mot 17–18 kilo
  • nn Downhill-bike er vanligvis utstyrt med færre og tyngre gir enn en mountain-bike (10 gir)

Kilde: Wikipedia

Artikkeltags