Gå til sidens hovedinnhold

Terningkast 5Grenseløs improvisasjon

Artikkelen er over 11 år gammel

Ensemble Ylajali og tre improviserende musikere skapte en suggererende stemning i Rønvik kirke onsdag kveld.

Bodø: Ylajali og musikerne Svante Henryson, Torbjørn Dyrud og Stian Carstensen inviterte til renstemt vokal og grenseløs improvisasjon i Rønvik kirke sent onsdag kveld. Og det var akkurat det de serverte.

Ylajali er et kor som stråler av selvtillit. De er stødig på tonene, og så samstemte at de nærmest skapte en suggererende stemning under framføringen av verket «Sign and traces».

Samklang

«Signs and traces» er komponert av den ene av de tre musikerne, nemlig pianist Torbjørn Dyrud, over tekster hentet fra koranen og bibelen. Og godt hjulpet av Svante Henryson på cello og Stian Carlsen på trekkspill og fløyte. At musikerne gjennom hele stykket improviserer gir koret en ekstra utfordring. Men dynamikken mellom kor og musikere var nærmest perfekt Rønvik kirke onsdag. Av og til var koret i føringen, og dro med seg musikerne. Av og til var det motsatt.

Som da musikerne i begynnelsen på verket dro koristene opp fra det knapt hørbare pianissimo, til et ekstatisk ildfullt «talekor» som dundret mot publikum.

Toppmusikere

De tre toppmusikerne Ylajali har samarbeidet med, hadde også sine solonummer. Alle tre virtuoser på sine instrument. Stian Carstensen vandret rundt med sitt trekkspill, inspirert av sin forkjærlighet for bulgarske rytmer. Torbjørn Dyrud som improvisasjonsmester på piano. Og Svante Henryson som så tydelig uttrykte sin musikalske lidenskap gjennom en klagende cello.

Også en lokal musiker var det plass til under onsdagens konsert. Fløytist Ragnhild Hansen. Foruten hovedverket «Sign and traces» framførte koret også «Malka MoMA» av P. Koutev. Og «Stille» av Einar Skjæraasen tonsatt av Johan Kvandal.

Ekstranummer

Og en ekstra liten overraskelse. Mer som en rosin i pølsa kan vi vel kalle det, kom ekstranummeret. Spesialskrevet for anledningen av Svante Henryson og urframført av Ylajali. Den fantastiske og iørefallende «Lämmeln och vråken», som iallfall klang langt utover natten i denne anmelders hode.

Hanna-Lisa Skau