Blåser liv i postskyssen

Til Elias Blix-stevne. Leif Sjøbu (t.v.), Svein Erik Berg og Per Christian Lund tar opp igjen tradisjonen med postskyss for tradisjonsbåter. Neste lørdag legger de ut med «Hæringen» og vil ha mange med.

Til Elias Blix-stevne. Leif Sjøbu (t.v.), Svein Erik Berg og Per Christian Lund tar opp igjen tradisjonen med postskyss for tradisjonsbåter. Neste lørdag legger de ut med «Hæringen» og vil ha mange med. Foto:

Av
Artikkelen er over 7 år gammel

I 1995 arrangerte Kystlaget Salta den første postskyssen mellom Bodø og Våg. Nå blir det igjen ro- og kappseilas.

DEL

– Det er sju år siden siste Postskyss med tradisjonsbåter over Salta ble arrangert, og i forbindelse med Elias Blix-jubileet var det på tide å ta den opp igjen, sier Leif Sjøbu i kystlaget.

Røtter

I gamle dager ble posten rodd mellom by og land, og å føre post var et stort ansvar.

– I forbindelse med Postens 350-årsjubileum fikk vi en forespørsel om vi ville arrangere en Bodø-regatta. På det meste var det 28 påmeldte båter, sier Per Christian Lund. – Vi er kanskje litt sent ute i år, men vi vet at det står en masse tradisjonsbåter i naustene rundt om i distriktet, så det er bare å melde seg på.

Tur og fest

Turen over Salta er ganske dryg. Fra Bodø er det 13 nautiske mil til Våg, og ytterligere fire til kirkestedet.

– Det året jeg vant rokonkurransen brukte jeg tre timer og tre kvarter, forteller Svein Erik Berg.

– Man må regne med en fire-fem timers seilas, og alle typer båter kan delta. Det betyr alt fra 15-fots færinger med en eller to roere, til store fembøringer.

– Kystlaget stiller med fembøringen «Nordlændingen», og vi skulle gjerne hatt selskap av to åttringer fra Kjerringøy, sier Lund. De er dessverre bortleid til et bryllup, men arrangørene håper på mange påmeldinger.

– På lørdags kveld er det folkefest i Våg havn med konsert, og alle deltakerne er lovet overnatting under tak. Regattaen avsluttes med kirkeskyss fra Våg til Gildeskål kirke, før båtene returnerer til Bodø. Det blir premiering og diplom til deltakerne, og diplomet har en artig historie.

– Den er en kopi av diplomet til Bodøregattaen i 1895, og er laget av Henr. Backer., forteller Lund. «Faxsen» går som følgebåt sammen med trebåtene, og der er det også plasser igjen.

Artikkeltags