14 personer pågrepet på cruiseskip: - En misforståelse, sier skipsrederen

MS Nordstjernen i havna i Bodø.

MS Nordstjernen i havna i Bodø. Foto:

DEL

Vær hjemme selv om du er borte. Lokale nyheter – 5 kr for 5 uker

Politiet pågrep torsdag morgen over et dusin av mannskapet på det tidligere hurtigruteskipet MS Nordstjernen.

Aksjonen skjedde på kaia i Bodø sentrum.

- Vi har pågrepet 14 personer på grunn av mistanke om brudd på utlendingsloven, bekrefter politiadvokat Charlotte Ringkjøb i Nordland politidistrikt til an.no.

Politiet etterforsker både arbeidstilltalse og arbeidsvilkårene til de pågrepne. Aksjonen kommer i kjølvannet etter at de kontrollerte 180 utenlandske arbeidere.

Etter at Hurtigruten solgte skipet for noen år siden, har selskapet i perioder leid det inn fra Vestland Marine til cruise og spesialseilinger, ifølge hjemmesiden.

- Leier skipet

Skipet fra 1956 - og som kan ta 290 passasjerer - kom til Bodø fra Svolvær onsdag.

Politiet er sparsomme med opplysninger.

- Saken er under etterforskning, sier politiadvokat Ringkjøb.

Hurtigrutens kommunikasjonssjef Rune Thomas Ege opplyser at skipet eies av Vestland Marine.

- Hurtigruten leier skipet og da følger mannskapet med, sier Ege til AN.

Krav

Skipet har seilt to turer i Nord-Norge de siste ukene i det såkalte Arctic Haute Route, mellom Tromsø og Bodø.

Etter planen skal det gjøre unna to turer til om 14 dager, ifølge Ege.

Kommunikasjonssjefen påpeker at Hurtigruten har hundrevis av underleverandører.

- Om det er egg, bussturer eller skip med mannskap, så skal de følge norsk lov. Norske lønns- og arbeidsvilkår er et absolutt krav, sier Ege til AN.

- Vi har stilt krav til rederiet om at de skulle følge gjeldende lover og regler. Tidligere i vår bekreftet de også overfor oss at alt var i orden, fortsetter kommunikasjonssjefen.

Rederiet som eier skipet, Vestland Marine, som har sine røtter fra Vestland Rederi som ble grunnlagt i 1997.

Kommunikasjonsdirektør Rune Thomas Ege i Hurtigruten.

Kommunikasjonsdirektør Rune Thomas Ege i Hurtigruten.

Selskapet, som nå har sin base i Gdynia i Polen, startet sin virksomhet med passasjerskip i 2014.

- Misforståelse

Reder Jarle Rasmussen, som er ansvarlig for driftsselskapet Vestland Marine, opplyser til AN at de 14 som er pågrepet er filippinske statsborgere.

Resten av mannskapet på 25 består av polske og litauiske personer, samt to nordmenn.

Selskapet, som eier fem skip, hadde ifølge rederen benyttet mannskapet i syv dager til to forskjellige turer. Frem til 27. april skulle samme mannskap gjennomføre ytterligere ni seilingsdøgn fordelt på to forskjellige turer.

- Det har beklageligvis skjedd en misforståelse. Vi har forskjellige oppfatninger om arbeidstillatelse for de utenfor EU og Schengen, sier Rasmussen til AN som har advokat på saken.

Ifølge ham ankom skipet Bodø under det såkalte NIS-registeret (Norsk internasjonalt skipsregister).

- Men under de 16 effektive seilingsdagene seiler vi under NOR (Norsk Ordinært Skipsregister). Lønsnivået er norsk og dette er ikke sosial dumping, mener Rasmussen.

Ubehagelig

Fra 11. til 20. april er det påskeferie for skipet og mannskapet.

Skipsreder Jarle Rasmussen.

Skipsreder Jarle Rasmussen. Foto:

- Da er planen å seile under NIS. Det har med kostnadene å gjøre, innrømmer skipsrederen.

- Har dere brutt norsk lov?

- Jeg kan ikke se det. Men det er klart at denne situasjonen er ubehagelig, svarer skipsrederen fra Haugesund og legger til:

- 27. april er vi tilbake i NIS, før skipet skal på verksted i Haugesund, før det så skal seile på Svalbard.

Ifølge ham har mannskapet jobbet i mange år for selskapet.

- Hva om mannskapet blir utvist fra Norge?

- Det forstyrrer bildet vårt, og vi må ha inn nytt mannskap, svarer Rasmussen.

Artikkeltags