Gå til sidens hovedinnhold

Kjære samferdselsminister Knut-Arild

Oslo-borger Bjørn Smith-Hald fant for åtte år siden sitt drømmested: Selvær i Træna kommune. Han, og mange flere, engasjerer seg for at flere skal kunne bo og besøke øya på Helgelandskysten. Høyere priser og stadig dårligere tilbud på båten som er selve livsåren til øyene, truer den positive utviklingen.

Leserbrev Dette er et debattinnlegg, skrevet av en ekstern bidragsyter. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.

Nå skriver jeg til deg i en trippelrolle; både som osloborger, medmenneske og ikke minst som samferdselsminister. Det er et langt brev, men det har sin gode grunn. Følg med: Du og jeg bor begge i Oslo Nord. På holdeplassen hører også du sikkert tidvis en irritert stemme ved siden av, mens du venter på 11´ern eller 12´ern: - Nå er trikken forsinket, - igjen. Det dreier seg om minutter, kanskje er det fem eller seks. Det skaper stor frustrasjon for noen. -Kom til Selvær og Træna, så får du se en annen, norsk virkelighet, tenker jeg noen ganger.

LIVSKRAFT SIDEN ELDRE STEINALDER
”Ka vi sku ha gjort uten havet? Sku vi ha bært båtan?”, står det på t-skjorta til en fastboende her på den vesle øya Selvær hvor vi har vår bolig nr. 2. Det er i Træna kommune, ytterst i vest på Helgelandskysten. Det ligger egentlig en dyp sannhet i det som står med usynlig skrift mellom ordene: Hadde det ikke vært for menneskene som har levd her ytterst på Helgelandskysten, for eksempel her i Trænas øyrike, hadde landets historie måtte skrives om. Hvorfor? I minst 9.000 år, helt tilbake til eldre steinalder, har det levd mennesker her ute i havgapet, - sammenhengende. Men nå står samfunnet vårt her ute, det levende og velstelte felleskapet Selvær med ryggen mot veggen og lurer på om de skal ofres på logistikkens kalde, rasjonelle alter. – Dere må gjerne bo her ute, men nå gjør vi det enda vanskeligere for dere. -Beklager! burde denne berømte ”Noen” kanskje ha slengt på, så pillen ble sukret øre lite grann? Det dreier seg om båtsambandet til jobb, tannlege og sjukehus, familiebesøk eller en handletur på fastlandet.

-UNBELIEVABLE
I turistsesongen strømmer det til med rutebåter her: Nå kommer det turister som vil oppleve levende, velordnede samfunn på Helgelandskysten ”... der ingen skulle tru at nokon kunne bu”, som det heter på underholdningsspråket. –Det bor faktisk folk her. – Beautiful! – Så vakker og uberørt natur. – Se alle velstelte boliger, rorbuer og naust. – Unbelivable that people still can live in a place that isolated.
Vi trodde selv knapt våre egne øyne da vi kom hit for åtte år siden. Nå har vi skaffet oss bolig her. Flere enn oss har gjort det samme. Butikken her som eksisterer nettopp fordi alle på øya har bidratt på sitt vis, betjener øyas innbyggere og øyas gjester. Den samme butikken ville gått konkurs på under 20 minutter i Oslo; 50-60 faste kunder? Her greier man det.

UFRIVILLIG LITEN
Nå tror vi knapt våre egne ører når vi deltar på det åpne styremøtet i bygdeutviklingslaget. De skal få lov til å uttale seg om den nye ruteplanen som fylket går for. Det holder ikke med en dobling av prisene siden 2015.
- Med den nye båtrutetabellen som nå er foreslått av fylket, må æ stå opp klokka halv fem på morran for å komme meg legebesøk i Bodø. Etter 18 timer er jeg tilbake. Flere har sitt å si: - For mæ tok et halvtimes tannlegebesøk i Sandnessjøen også 18 timer. Andre velger å overnatte før hjemreisen. Træna er en kommune som er definert som ”ufrivillig liten kommune”. Omtrent 450 sjeler er det i kommunen, tre snes av disse bor og lever på Selvær. - Jeg har voksne unga som vurderer å etablere seg her. Hvilken familie med vettet i behold vil satse på å bosette seg på et slikt sted når reisetilbud stadig skjæres bort etter osthøvel-metoden? Én gang må det si det stopp.

HAVFOLKET MED STUM ”H”.
Her ute kaller man seg for Havfolket. Det er alle stolt over og ikke uten grunn. Nå er forbokstaven ”H” i ferd med å forsvinne; noen ønsker åpenbart Selvær og Træna blir avfolket. Det skjer nemlig ingen forgubbing her ute: Det skjer en be-gubbing, det vil si at det pågår en politisk ønsket avvikling av et sunt samfunn som er fullt og helt avhengig av at båttrafikken opprettholdes året gjennom, ikke bare i turistsesongen. Unge mennesker vil bo her. Vi jobber nå for å etablere flere arbeidsplasser, i tillegg til de som er fiskerne og som sørger for at det kommer både fisk og krabber på matfatet til våre medborgere på fastlandet. Her bor det folk som jobber i kommunen, i fiskeoppdrett, i butikk, med skipsekspedisjon, fiskemottak, barnehage og i Posten på fastlandet. Selvsagt har også vi vår andel både av skoleelever og pensjonister. Vi er mange, men vi er få.

- Ønsker dokk at det bærre skal bo folk her i turistsesongen, og at vi flyttes bort eller er det på tide at storsamfunnet også bidrar med sitt for at vi fortsatt kan overleve her? Spørsmålet henger igjen i luften. Er det ingen til å svare?

VI SATSER
Selværs befolkning og Træna kommune satser for fullt på at kultur- og naturturister skal besøke noe annet enn nedlagte fiskevær. Træna kommune fikk den statlige Innovasjonsprisen 2018 for ”... kommunens samskapingsperspektiv, innovasjonskultur og gode resultater.” Hurtigruta skal ha sine ekspedisjonsskip hit til både Træna og Selvær kommende sesong, med tanke på videre besøk i årene framover. Aftenposten valgte i mai Træna som nr. 3 av landets ti vakreste steder å besøke. NRK lager kokkeprogram her i vårt vakre landskap, med råstoffer fra havet rundt oss. Det blir alltid stille på dekket når hurtigbåten på en vakker sommerdag glir som en svane mellom holmer og skjær på vei ut hit til Træna og Selvær. – Finnes det fortsatt slike steder igjen langs kysten vår?, sier en stemme. Svaret er et viskende ”Ja, men hvor lenge?”

Bodø og Nordland fikk solgt seg inn som Europas kulturhovedstad 2024. Under innsalget ble det blant annet vist bilder at et levende Træna. Har fylket oversolgt denne hederstittelen, nå som både vi og turister effektivt hindres i å reise her ute?

HAVET, VÅR MOTORVEI
Det er nå dere ”noen” må høre etter: Dere i storbyen Oslo har nylig vedtatt at den nye E18 som skal bygges til en prislapp av 3,8 millioner pr. meter vei. Les det én gang til: Tre-komma-åtte-millioner-kroner-per-meter-vei. Kan dere ikke bare korte den motorveien ned noen meter, så kan vi opprettholde livet vårt her ute? Eller finn på noe annet.

Havet er vår motorvei, men det trengs også båter.

Kanskje vi skal skaffe oss en ny t-skjorte: ”Hadde det ikje vært for vegen, så hadde dokk måtte bære bilan.” Vær så snill: Det har levd og arbeidet mennesker her ute, lenger enn noe annet sted i Norge. Besøk oss gjerne mens det fortsatt lever folk her. Vi tar vel i mot deg, dét kan vi love.

For en ansvarlig distriktspolitikk som også satser på naturturisme, vil vel ikke ha sånne som oss bare til pynt i sommermånedene: Så kynisk er vel ingen norske politikere?

Du kan også finne oss bare et tastetrykk unna på www.selvaer.no.

Kommentarer til denne saken